Het Onze Vader uitgelegd voor de eenvoudigen, 1519 (26)

U die ons bidden hoort – tot U komt de sterveling (Psalm 65 : 3)

De zevende en laatste bede: 

Het kleine woordje ‘Amen’

Het kleine woordAmen‘ is van Hebreeuwse of Joodse afkomst. In het Duits betekent dit dat iets zeker (‘onomstotelijk’) waar is en vast staat. Het is goed om te onthouden dat dit woord uitdrukking geeft aan het geloof dat onmisbaar is bij het richten van welke bede dan ook tot God (1).

Christus zegt:En alles wat u in het ​gebed​ vraagt, in geloof, zult u ontvangen.‘ (Matteüs 21 : 22). En in een andere passage zegt hij: ‘Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend verlangt, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen.‘ (Marcus 11 : 24).

Dit is de reden waarom de heidense vrouw werd gehoord: ze vroeg met zo’n volharding en geloofde zo vast in Hem dat de Heer tegen haar zei: ‘O vrouw, groot is uw geloof; het zal gebeuren zoals u verlangt en vraagt. ‘ (Matteüs 15 : 28). En in Jakobus 1 vers 6-8 lezen we: ‘Laat hij bidden in geloof, zonder te twijfelen, want hij die twijfelt in zijn geloof moet niet verwachten dat hij ook maar iets van de Heer zal ontvangen.‘ Daarom verklaart de wijze Prediker dat het einde van een gebed is beter dan het begin ervan (Prediker 7 : 8).

Wanneer we ons gebed afsluiten met het woordje ‘Amen‘, en dat met vast vertrouwen gesproken, dan is het zeker verzegeld en gehoord. Maar zonder dit slot dient noch het begin noch het midden van het gebed enig doel.

Dus voordat iemand begint te bidden, moet hij zichzelf onderzoeken en beproeven of hij vast gelooft of eraan twijfelt dat zijn gebed zal worden verhoord. Als hij merkt dat hij twijfelt of onzeker is, of dat hij willekeurig bidt, dan is dat geen bidden. Zijn hart is niet standvastig; het wankelt en beweegt heen en weer en op en neer, en God wil niets in zo’n hart werken, zoals wij niets in iemands hand willen of kunnen stoppen zolang hij deze niet stilhoudt.

Stelt u zich eens voor wat u van een smekeling (bedelaar) zou denken wanneer deze u ernstig om iets zou vragen en dan zou eindigen met te zeggen: ‘Maar eerlijk gezegd verwacht ik natuurlijk niet dat u het mij zult willen of kunnen geven‘, en dat terwijl u het gevraagde heeft en stond te luisteren om hem dat te geven! Je zou zijn verzoek als scherts en spot beschouwen en uw voornemens intrekken en hem misschien zelfs straffen om zijn woorden.

Hoe kunnen we dan verwachten dat ons bidden God behaagt, die belooft onze bedes te verhoren, wanneer onze twijfels hem tot leugenaar maken, wanneer we met ons bidden handelen in strijd met wat bidden werkelijk is, wanneer we zijn betrouwbaarheid en goedertierenheid beledigen, namelijk door alles wat we ons bij ons bidden in het hoofd durven halen of houden (aan twijfel en ongeloof)?”

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 2, 126, 29 – 127, 19 (gebruikte vertaling: Luthers Works, American Edition, deel 42, blz. 76/77)

(1) En laten we bij ons bidden leren van en ons houden aan en ons richten naar de bedes van het Onze Vader, dat Jezus Zijn discipelen en ons geleerd heeft.
(2) De heilige Geest wil en zal ons helpen bij het gelovig bidden en verwachten wanneer we steeds weer bereid zijn om dagelijk (eerst en steeds weer) te luisteren naar het onderwijs van Gods Woord.

NB. Deze Luther-quote is een (soms wat vrije) vertaling van de eerder in de Engelse taal gepubliceerde versie.

Bron tekst: If you would like to have these Luther Quotes sent to family or friends you can send (with their permission) the email address to: info@martinluther-quotes.com
Or, you can use the web-form located on the homepage of the website www.maartenluther.com. There you can find both options to subscribe and unsubscribe from our weekly quotes. The emails are free of charge and you are not asked for donations.

(…) 6 Ontzagwekkend is Uw antwoord,
U doet recht én redt ons, God,
op U hopen de einden der aarde,
de verten van de zee.
(Uit Psalm 65)

Bron afbeelding:  Pinterest Faith

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Een reactie op Het Onze Vader uitgelegd voor de eenvoudigen, 1519 (26)

  1. janvdijk9464 zegt:

    Dit is op Sitetitel herblogd.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s