Het Onze Vader uitgelegd voor de eenvoudigen, 1519 (25)

Want uw goedertierenheid is beter dan het leven; mijn lippen zullen U roemen.
(Psalm 63 : 4)

De zevende bede: En verlos ons van het kwaad.

Let er goed op dat verlossing van het kwaad het allerlaatste is waarom we bidden in het gebed dat Jezus ons leerde bidden. Onder ‘het kwaad’ verstaan we strijd, honger, oorlog, pestilentie, plagen, zelfs de hel en het vagevuur (1)  kortom, alles wat pijnlijk is voor lichaam en ziel.

Hoewel we om verlossing van dit alles vragen, bidden we dit pas op het laatst en moeten we ook leren om dit op de juiste manier te bidden.

Bevrijd en vrij om naar Gods wil en orde te bidden!

Waarom? Er zijn een aantal mensen, misschien zelfs velen, die God en zijn heiligen (2) eren en smeken  uitsluitend ter wille van de verlossing van het kwaad. Dat alleen hebben ze op het oog en ze besteden daarom geen aandacht aan de eerste bedes die Gods eer, Zijn naam en Zijn wil benadrukken.

Ze zoeken hun eigen wil en verlangens te dienen en zo keren ze de volgorde van dit gebed volledig om. Ze beginnen aan het eind en komen op die manier nooit toe aan de eerste bedes. Ze stellen alles in het werk om van het kwaad dat hen getroffen heeft of treffen zal af te komen, of dit nu tot Gods eer is of niet, of het zich onderwerpt aan Zijn wil of niet.

Een oprecht gelovig mens zal zeggen: “Lieve Vader, kwaad en pijn drukken mij. Ik lijd veel leed en ongemak. De verschrikkingen van de hel benauwen mij. Verlos mij van deze pijn en ellende en angst, maar alleen zó en indien dit Uw eer en glorie ten goede komen en het gebeurd in overeenstemming met uw goddelijke wil. Laat Uw wil, en niet de mijne, worden gedaan (Lukas 22 : 42).

Uw goddelijke liefde en eer en wil zijn mij liever en verdienen en krijgen door Uw genade een steeds hogere plaats in mijn denken én doen en laten dan mijn eigen voordeel en troost, zowel nu als voor eeuwig. “

Dat is een aangenaam en goed gebed en het is zeker dat het in de hemel gehoord zal worden. Als het anders wordt gebeden en opgevat, is het onaangenaam en zal het niet worden gehoord.

Aangezien dit leven hier niets anders is dan een vervloekt kwaad (Zie Genesis 3), zodat het zeker is dat beproevingen ons zullen treffen, heeft Jezus ons geleerd te bidden om verlossing van het kwaad, zodat beproevingen en zonden zullen ophouden en opdat Gods wil geschiede en de komst van Zijn koninkrijk niet gehinderd wordt, maar door allen gediend, tot glorie en eer van Zijn heilige naam. ” (o.a. 1 Timoteüs 2 : 1-6)

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 2, 126, 4-27 (gebruikte vertaling: Luthers Works, American Edition, deel 42, blz. 75/76)

(1) 1523: de meeste lezers van Luthers geloofden nog steeds in een vagevuur.
(2) 1523: de meeste lezers van Luthers geloofden nog steeds in de heiligen als helpers.

NB. Deze Luther-quote is een (soms wat vrije) vertaling van de eerder in de Engelse taal gepubliceerde versie.

Bron tekst: If you would like to have these Luther Quotes sent to family or friends you can send (with their permission) the email address to: info@martinluther-quotes.com
Or, you can use the web-form located on the homepage of the website www.maartenluther.com. There you can find both options to subscribe and unsubscribe from our weekly quotes. The emails are free of charge and you are not asked for donations.

Bron afbeelding:  DaillyVerses.net

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s