Waar de honden geen brood lusten…

(…) 27 Ze zei: ‘Zeker, ​Heer, maar de ​hondjes​ eten toch de kruimels op die van de ​tafel​ van hun baas vallen.’ 28 Toen antwoordde ​Jezus​ haar: ‘U hebt een groot geloof! Wat u verlangt, zal ook gebeuren.’ (Uit Matteüs 15)

NB. De nummers in de tekst verwijzen naar Bijbelteksten, zie onderaan.

(…) “Ik (a) vond een leeg kerkgebouw, deze Oosterkerk. Als ik hier alleen maar klassieke dingen (1) zou doen, komt er geen hond (2) of alleen een deel van mijn oude netwerk. Ik ben hier nieuwe dingen gaan ontwikkelen, om nieuwe mensen te bereiken.”

(…) Geholpen door een team. (3) “Ik heb een paar goede mensen die echt wel een beetje verstand hebben van communicatie en marketing. Dus die helpen een dominee om te bedenken: hoe brand ik mezelf, wat voor producten maken we?

Dan vallen er termen als customer journey. Mensen benaderen mij: wat willen zij? Wat wil ik van hen? Vind ik het oké dat zij me benaderen, en dat is het? Of wil ik iets? Dat zit ik hier elke donderdag uit te dokteren met mijn team.” (4)

(…) Gaat het lukken? “Ik heb goede hoop. Maar weet het niet.” (5)

Bijbelteksten:
(1) – 16 Dit zegt de HEER: Ga op de kruispunten staan, denk na, kijk naar de oude wegen. Welke weg leidt naar het goede? Sla die in, en vind rust. Maar zij zeggen: “Dat doen wij niet.” 17 Ik stel wachters over jullie aan, let op het geluid van hun ​ramshoorn. Zij zeggen: “Dat doen wij niet.” (Uit Jeremia 6)

(2) – 27 Ze zei: ‘Zeker, ​Heer, maar de ​hondjes​ eten toch de kruimels op die van de ​tafel​ van hun baas vallen.’ 28 Toen antwoordde ​Jezus​ haar: ‘U hebt een groot geloof! Wat u verlangt, zal ook gebeuren.’ (Uit Matteüs 15)

(3) – 1 Mijn ​kind, wees sterk door de ​genade​ van ​Christus​ ​Jezus. 2 Geef wat je in aanwezigheid van velen van mij hebt gehoord, door aan betrouwbare mensen die geschikt zijn om anderen te onderwijzen. 3 Deel in het lijden als een goed ​soldaat​ van ​Christus​ ​Jezus. 4 Iemand die in krijgsdienst is, laat zich niet afleiden door het leven daarbuiten, want zijn bevelhebber moet tevreden over hem zijn. (Uit 2 Timoteüs 2)

(4) – 3 Want er komt een tijd dat de mensen de heilzame leer niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun verlangens tegemoet komen en hun naar de mond praten. 4 Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren, maar naar verzinsels. (Uit 2 Timoteüs 4)

(5) – 12 Doch wij hebben niet ontvangen de geest der wereld, maar de Geest, die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn. (Uit 1 Korintiërs 12)

(a) Tim Vreugdenhil (42) is allesbehalve een klassieke dominee (maar een “dominee 2.0”) . Op zijn 26ste doekte hij in Amstelveen uit onvrede zijn kerkgemeenschap op, later bedacht hij voor de lege Oosterkerk stand-up-theology, waaronder een kerst-stand-up. ‘Wat mensen over zich heen krijgen, is tijdgeest.’

Bron tekst: PS Het Parool (via Blendle) – “Ik doe met stand-up-theology iets voor de ziel” door Gijs Groenteman
Bron afbeelding:  Pinterest

2 Timoteüs 2 4 - No soldier in active service - Pinterest

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s