Mij/ons ontbreekt niets…

‘De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken. Hij weidt mij op een groene weide en voert mij tot het frisse water. Hij verkwikt mijn ziel en leidt mij op de goede weg omwille van Zijn Naam. En al wandelde ik in een duister dal, dan vrees ik geen ongeluk, want U bent met mij. Uw stok en staf vertroosten mij. U richt voor mij een tafel toe tegenover mijn vijanden. U zalft mijn hoofd met olie en schenkt mij overvloedig in. Het goede en de barmhartigheid zullen mij volgen mijn leven lang. En ik zal in het huis des HEEREN voor altijd blijven’ (Psalm 23, weergave DB 1545).

In deze Psalm looft en dankt David, en iedere christenziel, God voor Zijn grootste weldaad, namelijk voor de prediking van Zijn lief, heilig Woord, waardoor wij geroepen, aangenomen en geteld worden onder het volk, dat Gods gemeente of kerk is. Daar kan men alleen – verder nergens – de ware kennis van Gods wil en de zuivere godsdienst vinden en hebben.

In de eerste plaats vergelijkt de profeet zichzelf met een schaap en God met een trouwe en goede herder, die voor zijn schapen zorgt. De groene weide is de plaats waar volop gras en fris water is, waar de schapen kunnen grazen en drinken. Dat betekent: Christus’ gelovigen eten en drinken (als) het Woord van God.

De profeet geeft in deze psalm verschillende voorbeelden om het Woord van God aan te duiden: een groene weide, fris water, de goede weg, een stok, een staf, een tafel, een balsem of vreugdeolie en een beker, die steeds volgeschonken wordt. Hij doet dat niet zonder reden, want het gebruik van Gods Woord is ook velerlei. Die dus tot de schapen van deze Herder behoren, hebben geen gebrek aan enig goed en zijn naar ziel en lichaam overvloedig verzorgd, zoals Christus zegt: Zoek eerst het koninkrijk van God …’ (vgl. Mattheüs 6 : 33).

Dat betekent: bij deze Herder is het leven voor de gelovigen altijd goed, waarbij eten, drinken en allerlei vreugde en blijdschap in overvloed is. Ze worden niet alleen door Zijn Woord geleerd, geleid, verkwikt, gesterkt en vertroost, maar ook altijd op de goede weg gehouden. Zo worden ze met alle nooddruft van lichaam en ziel verzorgd, en tenslotte overwinnen en zegevieren ze over alle aanvechtingen en beproevingen – waarvan ze er ook genoeg moeten verduren.

Kort gezegd: ze leven in volkomen rust en veiligheid, omdat deze Herder
hen weidt en hoedt.

Maarten Luther: Der 23. Psalm über Tisch ausgelegt, 1536, vgl. WA 51, 267 vv (verkort)

Bron tekst: Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van dit e-mailadres info@maartenluther.com en van deze website: www.maartenluther.com

(…) 10 als bedroefden, maar toch steeds blij; als armen, maar die toch velen rijk maken; als mensen die niets hebben en toch alles bezitten.  (Paulus aan de gemeente te Korinthe, in 2 Korintiërs 6)
(…) 16 Moge de ​Heer​ zich ontfermen over de huisgenoten van Onesiforus, want hij heeft mij vaak opgemonterd en zich niet voor mijn gevangenschap geschaamd. (Paulus in 2 Timoteüs 1)
(…) 6 het moment waarop ik heenga nadert. 7 Maar ik heb de goede strijd gestreden, de wedloop volbracht, het geloof behouden. 8 Nu wacht mij de krans van de ​gerechtigheid​ die de ​Heer, de rechtvaardige Rechter, aan mij zal geven op de grote dag; en niet alleen aan mij, maar aan allen die naar Zijn komst hebben uitgezien. (Paulus in 2 Timoteüs 4)

Bron afbeelding: Free Christian Wallpapers

Psalm 23 1-4 - I shall not be in want - Free Christian Wallpapers

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s