Opdat wij een begin zouden zijn van Zijn werk…

(…) Overeenkomstig Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord van de waarheid, opdat wij in zeker opzicht eerstelingen van Zijn schepselen zouden zijn. (Jakobus 1 : 18, HSV)

(…) Maar wie kan al zijn fouten kennen? Spreek mij vrij van verborgen ​zonden. (Psalm 19 : 13)

(…) 3 Maar hoe u of een menselijke instelling over mij oordeelt interesseert me niet, en hoe ik over mezelf oordeel telt evenmin. 4 Ik ben me weliswaar van geen kwaad bewust, maar dat betekent niet dat mij niets ten laste kan worden gelegd. Het is de ​Heer​ die over mij oordeelt. 5 Houd dus op te oordelen en wacht de tijd af dat de ​Heer​ komt, omdat hij het is die aan het licht zal brengen wat in het duister verborgen is en zal onthullen wat de mensen heimelijk beweegt. En dan zal God het zijn die ieder de lof geeft die hem toekomt. (Uit 1 Korintiërs 4)

(…) Paulus zegt over hen die niet begonnen zijn vroom te worden en ook niet tegen de zonden strijden en bidden: ‘Het is zover met hen gekomen, dat zij ongevoelig zijn geworden, daarom hebben zij zich overgegeven aan onreinheid en gierigheid’ (vgl. Efeze 4 : 17 vv).

Hier helpen de gelijkenissen van de evangeliën: de eerste van de Samaritaan, die een halflevend mens op zijn dier legt, wijn en olie in zijn wonden giet en de herbergier beveelt om hem te verzorgen. Want hij maakt hem niet in één keer gezond, net als wij ook door de doop of boete niet dadelijk volkomen gezond worden, maar in deze eerste genade beginnen en voortgaan, zodat wij dagelijks meer en meer genezen en gezond worden.

Daarom zegt Jakobus:God heeft ons gebaard door Zijn Woord, alleen door Zijn genadige wil, zonder onze verdienste, opdat wij een begin zouden zijn van Zijn werk of schepping’ (vgl. Jakobus 1 : 18). Het is alsof hij wilde zeggen: omdat wij hier op aarde nog door het geloof in Zijn Woord leven, zijn wij slechts een begonnen werk, maar nog geen volbracht werk van God. Na de dood echter zullen we een volkomen werk van God zijn, zonder zonde of gebrek.

De tweede is de gelijkenis van het zuurdeeg dat een vrouw vermengt met drie schepels meel. Zij doet dit totdat het door en door is gezuurd, en het een nieuw zuurdeeg is geworden (vgl. Mattheüs 13 : 33). Het nieuwe zuurdeeg is het geloof en de genade van de Heilige Geest. Maar u bent niet opeens en geheel doorzuurd, u wordt dat langzamerhand. Eenmaal maakt Hij ons geheel aan Hem gelijk, nieuw, en een brood Gods. Zodat het christelijke leven niet is een vroom zijn, maar een vroom worden.

Het is niet de gezondheid op zich, maar een gezond worden, niet een zijn, maar een worden. Het is niet een rust, maar een oefening. Wij zijn het nog niet, we worden het echter wel. Het is nog niet volbracht en gebeurd, maar het is begonnen en in beweging. Het doel is niet bereikt, maar we wandelen wel op de weg naar het doel. (1Het glimt en glanst nog niet allemaal, het wordt echter wel gereinigd.

(1) (…) Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ik ook door ​Christus​ ​Jezus​ gegrepen ben. (Filippenzen 3 : 12, NBG)

Maarten Luther: Grund und Ursach aller Artikel D. Martin Luthers, so durch römische Bulle unrechtlich verdammt sind, 1521, vgl. WA7,337,2-35 (verkort)
[Grond en reden van alle artikelen van dr. Maarten Luther, die door de roomse banbul ten onrechte veroordeeld zijn, 1521]

Bron tekst: “Maarten Luther – Mijn enige troost – 365 dagen met de Heidelbergse Catechismus” (Zondag 44, v&a 114, “Maar kunnen degenen die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomen houden?”) samengesteld door H.C. van Woerden, Den Hertog uitgeverij.

Bron afbeelding:  Plain Bible Teaching

Psalm 19 13 - Keep back your servant from presumptuous sins - Plain Bible Teaching

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Catechismus, Gemeente, Huwelijk en gezin. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s