Bewaar ons voor zelfgenoegzaamheid…

Ik zoek U met heel mijn ​hart, laat mij niet afdwalen van Uw geboden.
(Psalm 119 : 10)

Gedreven tot steeds dieper kennen!

Wie Gods woord ontvangen heeft, móet beginnen, God te zoeken; hij kan niet anders. Naarmate Gods woord zich duidelijker en dieper aan ons openbaart, wordt in ons het verlangen naar de volkomen doorzichtigheid en de onuitputtelïjke diepte van God zelf levendiger. God drijft ons door de gave van zijn woord ertoe naar steeds rijker inzicht en heerlijker gave te zoeken. Hij wil geen valse zelfgenoegzaamheid. Hoe meer wij ontvangen, hoe meer moeten wij Hem zoeken en hoe meer wij zoeken, hoe meer wij van Hem zullen ontvangen. ‘Wie heeft, die zal gegeven worden’.

God wil zich geheel aan ons verheerlijken en in heel zijn rijkdom openbaar worden. Weliswaar kunnen wij God nergens anders zoeken dan in zijn Woord, maar dit Woord is leven en onuitputtelijk; want God zelf leeft erin. Heeft Gods woord ons geraakt, dan mogen wij zeggen: Ik zoek God met heel mijn hart. Want met een half hart zouden wij een afgod, maar nooit God zelf zoeken. God wil ons hele hart. Hij wil niet iéts van ons, maar Hij wil óns, geheel en al. Dat heeft ons zijn Woord gezegd. Daarom zoeken wij Hem met heel ons hart.

Er blijft ons nog maar één zorg, dat wij van de begonnen weg, van de geboden die wij hoorden, afdwalen. Afdwalen, zegt de psalmist. Hij denkt niet meer aan een vooropgezet, moedwillig overtreden van wat men als goddelijk gebod heeft leren zien. Maar hoe gemakkelijk verdwalen wij, wanneer het kwade onze blik vertroebelt. Wij raken op zijwegen en weten niet meer vanwaar en waarheen en vinden niet meer de weg terug naar Gods geboden.

Wij moeten God dagelijks bidden ons voor de zonde van het afdwalen, voor de zonde in onwetendheid te bewaren; want zijn wij eenmaal onwetend op een slechte weg geraakt, dan scheppen wij al gauw behagen in deze weg en een vergissing wordt tot boze opzet.

Wie echter God zoekt met heel zijn hart, die zal niet dwalen. (1)

(1) Opgemerkt AJ: Of zich daarvan laten terugroepen en zich omkeren wanneer hij eerder door onvoorzichtige eigenwijsheid en/of halfhartigheid en halfslachtigheid toch op een dwaalweg was geraakt.

Bron tekst: Bonhoeffer Brevier – “Het bidden van de psalmen” – (10 februari) “Gedreven tot steeds dieper kennen” – ©1968 Ten Have b.v. Baarn, Vijfde druk 1978

Bron afbeelding:  Yumpu

Psalm 119 10-11 - With all my heart - Yumpu

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s