Verkondiging: zout in onze wonden wrijven?!

(…) 34 Zout is iets goeds. Maar als ook het zout zijn smaak verliest, hoe kunnen we het dan zijn kracht teruggeven? 35 Ook voor de bemesting van de grond is het niet meer bruikbaar, dus wordt het weggegooid. Wie oren heeft om te horen, moet goed luisteren! (Uit Lukas 15)

HC Zondag 44 – Waarom laat ons dan God alzo scherp de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan? (Luther 9e en 10e gebod)

[Behandelde tekst: Mattheüs 5 : 13, over het zout dat smakeloos is geworden, vervolg]

Door dit zouten krijgen de verkondigers van Gods Woord het verwijt dat zij niet anders kunnen dan schelden en bijten. Maar wat kunnen wij eraan doen? Als men moet zouten, dan moet het ook bijten. En als zij ons voor bijters uitschelden, dan weten wij dat het zo moet zijn, en dat Christus ons dit bevolen heeft. Hij wil dat het zout scherp is en goed kan bijten. Zoals we zullen horen van Paulus die ook de hele wereld straft en alles scheldt wat zij juist loven en prijzen (1) – maar wat niet het geloof in Christus is.

Christus zegt ook: ‘Wanneer de Heilige Geest komt, Die zal de wereld straffen’ (vgl. Johannes 16 : 8). Dat is, Hij zal alles aantasten wat Hij in de wereld vindt, zonder een uitzondering of onderscheid te maken. Niet sommigen schelden en anderen loven, of alleen de dieven en leugenaars straffen, nee: alles, alles zal Hij door elkaar op één hoop gooien – groot en klein, wijs en dwaas, heilig en onheilig, hoe of wat het zijn wil, kortom, alles wat geen Christus is (vgl. Romeinen 3 : 9 en Galaten 3 : 22).

Want de Heilige Geest hoeft niet daarom te komen of predikanten te zenden, dat Hij uiterlijke en grove zonden moet bestraffen, echtbreuk, moord enzovoort. Die zonden weet de wereld zelf wel en kan zijzelf wel straffen. Wat de wereld echter voor het kostbaarste en heiligste houdt en waar zij op zijn best is, waar ze vroom en heilig is, en waar ze God door vroomheid en heiligheid wil dienen, dáár moet gezouten worden.

Dat betekent: wilt u het Evangelie prediken en de mensen helpen, dan moet u ook scherp zijn en zout in de wonden wrijven. (1) Daarom moet men altijd met zouten aanhouden, dat men de eigenwillige godsdienst voorkomt en geen ruimte geeft aan werkheiligheid enzovoort. Zodat deze dingen niet opnieuw opkomen of weer heimelijk worden ingevoerd. Dat zal zeker gebeuren waar het zoutambt niet altijd in gebruik blijft, zoals tot nu toe in de christenheid is gebeurd, zodat enkel bedorven mensenleer regeerde en alles verdorven heeft. Wat niet gebeurd zou zijn als het zout zou zijn gebleven om daarmee alles te zouten wat van de oude Adam is.

(1) Zie bijvoorbeeld ook Paulus verkondiging in Athene. In die stad van de Griekse wijsheid, daar spreekt hij over (hun) onwetendheid en over het kwijtgeraakt zijn van de levende God, terwijl Hij zich altijd weer aan de mens geopenbaard heeft en van geen mens ver weg is: “Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij”. (Handelingen 17 : 22-34).

Maarten Luther: Wochenpredigten über Matth. 5-7,1530/1532,vgl. WA 32,344,22- 345,19 (verkort)

Bron tekst: “Maarten Luther – Mijn enige troost – 365 dagen met de Heidelbergse Catechismus” samengesteld door H.C. van Woerden, Den Hertog uitgeverij.

Zie verder eventueel ook: “Profetisch (s)preken…

Bron afbeelding:  Hotel w Krakowie

Lukas 14 25-35 - salt is good - Hotel w Krakowie

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Catechismus, Gemeente, Geschiedenis, Huwelijk en gezin, Israël, Politiek, Wetenschap. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s