Laat uw liefde oprecht zijn…

(…) 9 Laat uw ​liefde​ oprecht zijn. Verafschuw ​het kwaad​ en wees het goede toegedaan. 10 Heb elkaar lief met de innige ​liefde​ van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf. 11 Laat uw enthousiasme niet bekoelen, maar laat u aanvuren door de Geest en dien de ​Heer. 12 Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en ​bid​ onophoudelijk. (Uit Romeinen 12)

Want de liefde dringt mij

ALS EEN CHRISTEN werkelijk Christus gaat belijden als zijn Heere en Heiland, door Wie hij verlost is uit de dood, en nu in Gods Koninkrijk en de eeuwige erfenis gebracht is, wordt zijn hart geheel vervuld met de liefde van God, zodat hij anderen deze vrede en vreugde ook graag zou gunnen. Deze schat dat hij Christus kent is zijn hoogste blijdschap en maakt dat hij nu begint om daar met de mensen over te spreken. Hij roemt en belijdt Hem voor iedereen, bidt en zucht dat ook anderen mogen komen tot deze genade.
Dat geeft een onrustig hart in de allerhoogste rust, dat wil zeggen: in de genade en de vrede van God. Dan kan hij door Gods genade en liefde niet meer stil en nutteloos zijn, maar begeert en verlangt met al zijn krachten – alsof hij alleen daarvoor leeft – dat hij de lof en eer van God aan de mensen mag doorvertellen, zodat anderen deze Geest der genade en der gebeden ook mogen ontvangen en daardoor niet alleen hem helpen God te prijzen en te loven, maar ook bijstaan met bidden en danken. Want waar de Geest der genade is, daar geeft Hij, dat wij ook kunnen en willen bidden, ja, eindelijk beginnen te bidden!

Maarten Luther: Das XIV. und XV. Kapitel S. Johannis, 1538, vgl. WA45,540,13-25

(…) 14 Wat ons drijft is de ​liefde​ van ​Christus, omdat we ervan overtuigd zijn dat één mens voor alle mensen is gestorven, waardoor alle mensen zijn gestorven, 15 en dat hij voor allen is gestorven opdat de levenden niet langer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem die voor de levenden is gestorven en is ​opgewekt. 16 Daarom beoordelen we vanaf nu niemand meer volgens de maatstaven van deze wereld; ook ​Christus​ niet, die we vroeger wel volgens die maatstaven beoordeelden. 17 Daarom ook is iemand die één met ​Christus​ is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. (Uit 2 Korintiërs 5)

Bron tekst: “Uit de diepten roep ik tot U – Dagboek over het gebed – Maarten Luther” – samengesteld, vertaald en ingeleid door H.C. van Woerden (Uitgever Den Hertog B.V., Houten)

Bron afbeelding:  Klankbord

Love the greatest - Cor 13 - Klankbord

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s