Stormen in leven en geweten…

Laten uw getrouwen dus tot u ​bidden als zij in zichzelf een ​zonde​ vinden.
Stormt dan een vloed van water aan, die zal hen niet bereiken. (Psalm 32 : 6)

Lectures on Jonah – 1525 (2)

Maar de HEER wierp een hevige storm op de zee (Jona 1 : 4)

Deze profeet is heel eenvoudig, zoals ik eerder zei, want hij vermijdt het gebruik van bijzondere en duistere woorden. Echter, hoewel het verhaal eenvoudig is, vergt het toch onze zorgvuldige aandacht en interesse, zoals steeds voor dit soort van verslag geldt. Het is zeker een belangrijke zaak en een zware taak voor een enkele man om te moeten optreden tegen zo’n sterk en krachtig koninkrijk. En omdat hij zo in paniek was over de omvang en zwaarte van zijn opdracht, was zijn gebrek aan moed er de oorzaak van dat hij geen oog had voor de macht en de kracht van God.

Dat is een serieus probleem en een grote zonde, net zoals ook de straf op deze zonde groot was. De straf hield in dat Jona, behalve dat hij in paniek was over de toorn van God buiten zichzelf (de storm), hij nu de toorn van God ook in zijn geweten voelde. Desondanks, bleef Jona wel “in het geloof”, ondanks het feit dat er een veel grotere storm in zijn hart en geweten woedde dan de storm die op zee tekeer ging.

Omdat we alleen maar toeschouwer zijn bij dit soort tragedies, schijnen ze ons niet zo groot en verschrikkelijk toe als dat ze in werkelijkheid zijn. Maar wanneer we die zelf ervaren hebben in ons geweten, dan zouden we begrijpen wat het is om Gods’s gramschap die zich tegen ons keert te voelen woeden en wat dan dat geloof is dat toch – zelfs bij het ondervinden van Gods toorn – op God blijft hopen en zien op zijn goedheid en genade, etc.

Wanneer ons dit was overkomen, dan zouden we heel wat nutteloze vragen achterwege laten, vragen waarmee we het onszelf moeilijk maken en vermoeien wanneer we geconfronteerd worden met gedeelten uit de Schrift zoals hier, omdat we zelf (nog) nooit zo’n aanvechting hebben meegemaakt.

De storm op zee was zeker zwaarder dan gewoonlijk. Want zelfs de zeelui waren in paniek en wel dusdanig dat zij een verband legden tussen deze storm en iemands zonde. Deze zonde had Jona, die zich bewust was van zijn eigen schuld, er al toe gebracht om zich te verschuilen diep in het schip, maar nergens kon hij zich verschuilen voor zijn geweten, want de toorn van God had hem getroffen.

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 13, 245, 15-35

Opgemerkt: Bovenstaande “Luther Quote” (zie hieronder) werd vertaald uit het Engels.

Bron: If you would like to have these Luther Quotes sent to family or friends you can send (with their permission) the email address to: info@martinluther-quotes.com.
Or, they can use our web-form located on the homepage of http://www.maartenluther.com. There you can find both options to subscribe and unsubscribe from our weekly quotes. Our emails are free of charge and we do not ask for donations.

Bron afbeelding: bijbelenzo

jona-1 - bijbelenzo

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s