Geen “kleine lettertjes”…

26 Als iemand tot Mij komt en niet haat zijn eigen vader en moeder en vrouw en ​kinderen​ en broers en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. 27 En wie zijn ​kruis​ niet draagt en achter Mij aan komt, kan geen discipel van Mij zijn. (Lucas 14:26–27)

Jezus schaamt Zich niet en vreest niet om ons rechtuit “het moeilijkste en slechtste nieuws” aan te zeggen en voor te houden – de pijnlijke kosten van het christen-zijn: je familie haten (1) (vers 26), een kruis dragen (vers 27), afzien van bezit (vers 33). Er zijn geen “kleine lettertjes” in het verbond van genade. Het staat er allemaal groot en duidelijk. Geen goedkope genade!

Maar satan verbergt het verschrikkelijkste en toont zich alleen van zijn “beste kant”. Alles wat er werkelijk toe doet in de overeenkomst met de satan dat bevind zich in heel kleine lettertjes op de achterkant van de laatste pagina. Op de voorpagina, groot en vet gedrukt, staan geschreven de woorden “Je zult zeker niet sterven” (Genesis 3 : 4), en “dit alles zal ik je geven wanneer je voor mij op de knieën valt en mij aanbidt” (Matteüs 4 : 9). Maar op de achterkant in heel kleine lettertjes – zo klein dat je het alleen met het vergrootglas van de bijbel kunt lezen – staat: “En na al dit opwindende en in vervoering brengende plezier, zal je voor eeuwig met mij zijn in het lijden van de hel”.

Waarom wil Jezus ons beide tonen, zowel het “slechtste nieuws” tonen, alsook Zijn “beste nieuws”, terwijl Satan ons alleen zijn beste kant toont? Matthew Henry zegt hierover: “Satan toont ons “het beste”, maar verbergt “het slechtste”, omdat “het beste” van hem niet opweegt tegen “het slechtste”; Maar bij Christus is dat ruimschoots en in geweldig rijke overvloed (wel) het geval.”

De oproep van Jezus is niet maar een oproep tot lijdzaamheid en zelfverloochening; Het is allereerst een oproep tot een feestmaal. Dat is het punt in de gelijkenis van “de genodigden” (Lucas 14:16–24). Jezus belooft ons ook een glorierijke opstanding waarbij alle verliezen in dit leven vergoed zullen worden (Lucas 14:14). Hij vertelt ons ook dat Hij ons zal helpen om alle moeiten en beproevingen te doorstaan (Lucas 22:32). Hij zegt ons ook dat Zijn en onze hemelse Vader ons de Heilige Geest zal schenken (Lucas 11:13). Hij belooft ons dat zelfs wanneer wij gedood worden ter wille van het koninkrijk, “geen haar van ons hoofd verloren zal gaan” (Lucas 21 : 18) .

Dit betekent dat wanneer we ons neerzetten om de kosten van het volgen van Jezus te berekenen – wanneer we het “slechtste” afwegen tegen “het beste” – Hij het waard blijkt. Ruimschoots waard blijkt (Romeinen 8:18; 2 Korintiërs 4:17).
Zo niet met Satan. “Gestolen brood is zoet, maar daarna is de mond vol kiezel” (Zie Spreuken 20 : 17)

(1) Je familie een plaats geven die jij hen (graag) wilt geven of die ze van je opeisen terwijl Gods Woord  hen een andere plaats wijst en gunt in je leven.

Bron tekst: John Piper – Deze tekst werd eerder in het Engels gepubliceerd op Facebook door pastor Paul Zadok (Uganda).

Bron afbeelding: RK NetNieuws Forum – ActiveBoard

Niet alleen horen maar ook doen -

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin, Persoonlijk, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s