Onze dankbare dienst aan God…

14 Breng God een ​dankoffer en doe wat je de Allerhoogste belooft. 15 Roep mij te hulp in tijden van nood, ik zal je redden, en je zult mij eren.’ (1) (…) 23 wie een ​dankoffer​ brengt, geeft mij alle ​eer (1), wie zo zijn weg gaat, zal zien dat God redt.. (Uit Psalm 50)

Onderstaand citaat komt uit de ‘adventspostille’ van 1522 – dus uit een tamelijk vroege preek van Luther. De tekst is Romeinen 15 vers 4 – 13. Een preek uit de beginperiode van de reformatie. Zó moet het citaat dan ook gelezen worden! Luther wilde in dit citaat zijn hart luchten over het godsdienstige leven van zijn tijd. Of het citaat van deze week daarom strikt tijdgebonden is, is nog maar de vraag. Zeker als we luisteren naar wat Luther in een andere preek zegt: ‘Als deze monniken en nonnen voorbij zijn, zullen er weer nieuwe monniken en nonnen komen, in andere kleding en met andere regels, maar ze zullen nog steeds allemaal hetzelfde bedoelen.’

‘Opdat u eendrachtig [als] met één mond God en de Vader van onze Heere Jezus Christus prijst’ (Romeinen 15:6, weergave WA).

“Al het goede dat we God kunnen geven, is lof en dank, wat de enige echte en ware godsdienst is. Zoals Hij Zelf zegt: ‘Het dankoffer prijst Mij, en dat is de weg waardoor Ik hem Gods zaligheid doe zien’ (vgl. Psalm 50:23, Vulgata). Al het andere ontvangen we van Hem, om Hem daarvoor dank- en lofoffers te brengen. En wanneer iemand je een andere godsdienst voorstelt, dan moet je weten dat het dwaling en bedrog is.

De wereld is nu onzinnig geworden door alles een dienst aan God te noemen: de bestemming van huizen, kerken, kloosters, goud en zilver, allerlei kostbare kleding, zilveren bekers en schalen, beelden, klokken en orgels, kaarsen en lampen. In plaats van dat men met deze uitgaven zijn naaste helpt, wil men God daarmee een dienst bewijzen. Bovendien prevelt en kweelt men dag en nacht in kerken om God te dienen. Ondertussen zwijgt Gods lof en dank in de hele wereld – want Gods lof en dank wil niet gebonden zijn aan bepaalde plaatsen en personen. Het is bedrog als priesters en monniken voorgeven dat hun manier van leven een dienst aan God is – het is verleiding en goochelwerk.

Godsdienst is God loven – meer niet – maar het moet wel vrijwillig en ongedwongen uit het hart komen. God loven en prijzen mag je aan tafel doen, in de kamer, in de kelder, op de zolder, in huis of op het veld, op alle plaatsen, bij alle mensen en op alle tijden. Wie zegt dat het anders is, die liegt alsof hij de duivel of de paus zelf is.

Maar hoe kan nu Gods lof en dank – de echte godsdienst – bij ons zijn, als we Hem niet liefhebben en Zijn weldaden [of: genade] niet willen ontvangen? Hoe zullen we Hem kunnen liefhebben, als we Hem niet kennen en ook Zijn weldaden niet kennen? Hoe zullen we Zijn weldaden kennen, als men daarover niet preekt (2) en het evangelie onder de bank laat liggen? Want waar het evangelie niet wordt verkondigd, daar is het onmogelijk dat God wordt gekend, daarom is het onmogelijk dat daar ook liefde en dank zou zijn.

Wel, dan is het ook onmogelijk dat God daar wordt gediend – al zou je de bekwaamste koorleider [of: dirigent] van alle koorleiders hebben, het mooiste orgel van alle orgels, de beste prediker van alle predikers, de beste monnik van alle monniken, de mooiste kerk van alle kerken, de klinkendste klok van alle klokken. Om kort te zijn: als al deze dwaze godsdienst in gewijde plaatsen en kerken, nog honderdduizend maal meer en groter zou zijn – wat dan nog – vraagt God naar dat klucht- en goochelspel?”

Maarten Luther: Adventspostille, 1522, vgl. WA 10.1.2, 80, 18 – 81, 17

Bron: Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van dit e-mailadres info@maartenluther.com en van deze website: www.maartenluther.com

(1) God eren?: Lees Psalm 50 en zie afbeelding met tekst…

(2) Preken is het betreffende/gekozen Bijbelgedeelte recht doen en tot zijn recht laten komen door Schrift met Schrift te vergelijken, kennis te hebben van de betreffende wereld (van Gods volk en de “heidenwereld”) en die goed weten “in te brengen” en door mee te nemen wat de Kerk in de loop der eeuwen  daarover gezegd en gepreekt heeft (inbreng van de “traditie”). Het is niet een Bijbelgedeelte vooral en iedere keer weer gebruiken om een aantal Evangelische “waarheden als koeien” te communiceren en voor te houden aan de gemeente (een van de belangrijkste oorzaken waarom men de avonddiensten overbodig acht, men meent de Bijbelse boodschap wel zo’n beetje begrepen te hebben…)

Bron afbeelding: DailyVerses.net

jakobus-1-27 - DailyVerses.net

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Israël, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s