Gehoorzaam samenleven “in de Heere”… (II)

‘En Hij ging met hen mee en kwam te Nazareth en was hun onderdanig.’

(…) Laten we nu nog een stap verder gaan. ‘Jullie kinderen, weest uw ouders gehoorzaam’ omdat Jezus Zijn ouders ook gehoorzaam was toen Hij op deze aarde leefde. Dit lezen we in Lukas 2:51: ‘En Hij ging met hen mee en kwam te Nazareth en was hun onderdanig.’ Deze woorden gaan over de twaalfjarige Jezus.

Hij was toen met Jozef en Maria naar Jeruzalem geweest. Ze ontdekten onderweg dat hij niet bij het gezelschap was. Ze gingen terug en vonden Hem in de tempel. Hij was in gesprek met de wetgeleerden. Hij weersprak en weerlegde hun opvattingen en Hij had hen volkomen van hun stuk gebracht. En Hij zei tegen zijn ouders: ‘Wist u niet, dat Ik moet zijn in de dingen van Mijn Vader?’ (Lukas 2:49). Hij had dit besef reeds op twaalfjarige leeftijd.

De vleesgeworden Zoon van God, Die Zich onderwerpt aan Jozef en Maria! Hoewel hij Zich ervan bewust was dat Hij in deze wereld was voor de dingen van Zijn Vader, vernederde Hij Zich en was Zijn ouders onderdanig. Laten we op Hem zien, laten we beseffen dat Hij dit in de eerste plaats deed om Zijn Vader in de hemel te behagen, opdat Hij de wet in alle opzichten zou vervullen. Hij heeft voor ons een voorbeeld nagelaten opdat wij in Zijn voetsporen zouden treden.

Hier vindt u dus de redenen voor het bevel tot gehoorzaamheid en tot navolging ervan. Meer is er niet over te zeggen. Het is recht. De natuur leert het ons. Gods wet legt er de vinger bij, onderstreept het. Het behaagt de Heere. Gehoorzaamheid is een bewijs dat u op Hem lijkt, want dan doet u wat Hij Zelf deed toen Hij in deze zondige, boze wereld was. God geve ons licht van boven, opdat wij allen, hoofd voor hoofd, naar dit bevel zouden leren leven!

Wat wij tot nu toe hebben gezegd, kan verkeerd begrepen worden. Als ouders hier een punt zetten, maken zij zich schuldig aan een ernstige misvatting. Paulus is nog niet klaar. Hij heeft nog een woord voor de ouders. Dit is alleen nog maar zijn boodschap voor de kinderen. Als wij voorgaande lezen in het licht van wat hij tot de ouders zegt, zullen we misschien leren omgaan met problemen waarmee kinderen – ongeacht hun leeftijd – te maken kunnen krijgen, met name ook die kinderen die onbekeerde ouders hebben.

God geve onze kinderen de genade om dit bevel te gehoorzamen. (…)

Bron: “Ouders en kinderen – Paulus als pedagoog” – D.M. Lloyd-Jones (Bijbel, huwelijk en gezin, Uitgeverij Kok Kampen)
Bron foto: God en gebed – blogger

2Kor13vers14 - God en gebed - blogger

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Huwelijk en gezin, Politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s