Geloven: een gezamenlijk leerproces…

Als jullie nu met Christus uit de dood zijn opgewekt (1), streef dan naar wat boven is (2), waar Christus zit aan de rechterhand van God. Richt je op wat boven is, niet wat op de aarde is. Jullie zijn immers gestorven, en jullie leven ligt met Christus verborgen in God (3). En wanneer Christus, jullie leven, verschijnt, zullen ook jullie, samen met Hem, in luister verschijnen.’ (Uit Kolossenzen 3 de verzen 1-4)

Geciteerd: Het is waar, de Tien geboden heeft God ons niet gegeven om daartegen te zondigen, maar opdat we daarnaar zullen leven en die zo goed als we kunnen zullen onderhouden. Zodat ieder mens, niemand uitgezonderd, verplicht is daaraan te gehoorzamen. Wie echter deze gehoorzaamheid niet zal opbrengen is onderworpen aan de toorn van God en de eeuwige straf. Dat zegt Paulus ook: dat de toorn van God komt over de kinderen van de ongehoorzaamheid (vgl. Kolossenzen 3 : 6).
Maar tóch – hoe waar dit ook mag zijn – dit is niet de weg tot de zaligheid. Waarom dan niet? Nu, luister: dan kon niemand zalig worden, want er is niemand die de Tien Geboden houdt (4).
Daarom is het nodig dat we eerst deze ongehoorzaamheid en dit onvermogen zullen leren zien (met en in het licht van Gods Woord) en erkennen, zodat we voor God belijden dat we arme zondaren zijn, én ons voor de zonden waaraan we ontdekt worden en die we ons bewust zijn zullen hoeden (en dat niet in eigen kracht!).
Daarbij zullen we, om het maar heel kort te zeggen, met Thomas ‘niet ongelovig, maar gelovig’ zijn. (5)
[Maarten Luther: WA52, 577, 3-13]

Onderzoekt de Schriften of deze dingen zo zijn (zie Handelingen 17 : 11-12):
(1) Romeinen 6 : 3-4 en Kolossenzen 2 : 12-15.
(2) Filippenzen 3 : 10-14.
(3) Johannes 6 : 47-51.
(4) Lees Romeinen 1-4.
(5) Zie Johannes 20 vers 29 en 30 : 30-31.

Opgemerkt: Dat de apostel Paulus in de gemeente van Korinthe orde op zaken moest stellen, om dat gezamenlijk leerproces (weer) op gang te brengen en gaande te houden, dat blijkt wel heel duidelijk uit zijn twee brieven aan deze gemeente. Dat moet ons ook iets te zeggen hebben over het streng ‘terugwijzen’ van de inbreng van vrouwen in deze (en andere) gemeenten, waarbij hij dan zelfs teruggrijpt op de orde van de OT-bedeling om zijn woorden kracht bij te zetten. Ook greep Paulus hierbij terug op praktijk in de synagoge. De gemeenten en de vrouwen waren toen beslist nog niet toe aan de inbreng van vrouwen bij het de gemeente(n) onderwijzen (en terechtwijzen) uit Gods Woord (6) in de samenkomsten of bij de mensen thuis. Toch onderschatte Paulus de inbreng van vrouwen (en moeders) thuis en in de gemeente beslist niet! (7)

(6) Bedenk dat Paulus onder profeteren verstaat Gods Woord citeren en (voor)lezen, uitleggen en toepassen. Zie hierbij 1 Korintiërs 14 : 20-40 en 1 Timoteüs 4 : 11-15.
(7) Zie o.a. 2 Timoteüs 1 : 3-4 en 1 Timoteüs 5 : 9-16.

Zie evt. ook: ‘Als professoren het voor het zeggen zouden hebben…

Bron citaat: ‘Vrees niet, geloof alleen’ – Meditatie van 27 april – Luthercitaten samengesteld en vertaald door H.C. van Woerden, sr.

Laat dus goed op welke weg jullie bewandelen, gedraag jullie niet als dwazen maar als verstandige mensen. Gebruik jullie dagen goed, want we leven in een slechte tijd. Wees niet onverstandig, maar probeer te begrijpen wat de Heer wil.’ (Uit Efeziërs 5 de verzen 15-17)

Bron afbeelding: Pinterest

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie