Het Onze Vader uitgelegd voor de eenvoudigen, 1519 (17)

Daag uw dienaar niet voor het gerecht, voor U is geen sterveling onschuldig.
(Uit Psalm 143)

Geen bidder kan het hart ‘hoog dragen’!

De derde bede: Uw wil geschiede.

Deze smeekbede heeft hetzelfde tweevoudige effect als de vorige, dat wil zeggen, het vernedert én verheft – het maakt zondaars en het maakt rechtschapen mensen. Want het Woord van God werkt altijd zowel oordeel als rechtvaardigheid. Oordeel bestaat uit niets anders dan dat de mens zijn toestand oordeelt en erkent en zichzelf schuldig verklaard. Dat is werkelijke ootmoedigheid en zelfvernedering voor God én mensen. Gerechtigheid is niets anders dan erkennen wie wij van en uit onszelf zijn, gevolgd door een beroep doen op en bidden om Gods genade en hulp, waardoor een mens voor en door God wordt verheven.

We zullen de twee genoemde punten in deze bede nu nog verder onze aandacht geven.

In de eerste plaats beoordelen en beschuldigen we onszelf met ons eigen spreken, we verklaren dat we ongehoorzaam zijn aan God en Zijn wil niet doen. Want als we echt zijn wil zouden doen, zou deze bede niet nodig zijn. Het moet ons vrees inboezemen wanneer we onszelf horen zeggen: ‘Uw wil geschiede.’ Want wat kan schrikwekkender voor ons mensen zijn dan onze openlijke erkenning dat Gods wil niet wordt gedaan en dat Zijn gebod wordt versmaad.

Omdat we deze woorden hebben te bidden, is het kennelijk waar dat we Gods wil niet doen en niet hebben gedaan. Voor Gods ogen hebben schijn en huichelarij geen enkel nut, en we zullen dus steeds weer bidden in overeenstemming met de feiten zoals ze werkelijk zijn.

Aangezien het nodig is om deze bede te blijven bidden tot onze dood, volgt daaruit dat we ook (steeds weer) schuldig zullen worden bevonden aan ongehoorzaamheid aan Gods wil, en wel tot het eind van ons leven. Wie zal, overtuigd door het ook zelf mee moeten bidden van deze bede, nog zo arrogant willen en durven zijn te ontkennen, dat, wanneer God ons zou behandelen volgens Zijn rechtvaardigheid, Hij redelijkerwijs ons op elk moment moet veroordelen, en wel op grond van de belijdenis van onze ongehoorzaamheid, zoals we die hier met deze bede op onze lippen nemen?!

Dus deze bede brengt bij ons ware ootmoedigheid en vrees voor God en voor Zijn oordeel teweeg en we verheugen ons omdat we aan het oordeel van God ontkomen doordat we gered worden alleen vanwege pure barmhartigheid en genade van God’s kant. Zichzelf grondig kennen en daarom onze toestand betreuren, betekent, zoals deze bede laat zien, dat we onszelf schuldig verklaren en onszelf veroordelen voor  God.

Maarten Luther: Dr. Martin Luthers Werke (Weimarer Ausgabe) WA 2, 99, 12 – 100, 9 (translation used: Luthers Works, American Edition, vol. 42, p. 42/43)

NB. Deze Luther-quote is een vertaling van de eerder in de Engelse taal gepubliceerde versie.

Bron tekst: If you would like to have these Luther Quotes sent to family or friends you can send (with their permission) the email address to: info@martinluther-quotes.com
Or, you can use the web-form located on the homepage of the website www.maartenluther.com. There you can find both options to subscribe and unsubscribe from our weekly quotes. The emails are free of charge and you are not asked for donations.

Bron afbeelding:  Pinterest

 

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s