Opdat wij nimmer van God verlaten zouden worden…(2)

6 Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken. (Uit Hebreeën 11)

Over het lijden van Christus (2)

Luther zegt in zijn boekje ‘Over de goede werken’ (1520): ‘Uit geloof en vertrouwen moeten alle goede werken ontspringen, en alleen zó zullen al deze werken als een oefening en aansporing zijn, om dit geloof en vertrouwen steeds meer en meer te versterken. Want, zoals nu reeds vele malen gezegd is: het geloof maakt alle werken goed, ja, het geloof moet ze doen en de werkmeester zijn.’
Misschien vraagt u zich af wat dit te maken heeft met het lijden van Christus? Dan blijkt dat uit hetzelfde geschriftje in het onderstaande citaat: ‘Want geloof en vertrouwen moeten uit het bloed, de wonden en het sterven van Christus ontspringen en voortvloeien.’

“U vraagt: ‘Hoe kan ik aan zo’n geloof en vertrouwen komen of waar komt het vandaan?

Dit is vast het nodigste wat u moet weten! In de eerste plaats komt het zeker niet uit uw werken of omdat u dit verdiend hebt, maar alleen uit Jezus Christus – om niet beloofd en gegeven! Zoals Paulus zegt: ‘God maakt Zijn liefde voor ons lieflijk, zoet en vriendelijk, omdat Christus voor ons gestorven is, toen wij nog zondaars waren’ (vgl. Romeinen 5:8, weergave WA). Het is alsof Paulus wil zeggen: zou dat ons niet een machtig en onoverwinlijk vertrouwen geven, dat vóór wij erom gebeden of erover gedacht hadden – ja, nog in de ene zonde na de andere wandelden – Christus voor onze zonden stierf?

Kijk, zo moet u zich Christus voor ogen stellen en zien hoe God, in Hem, Zijn barmhartigheid aan u voorhoudt en aanbiedt zonder uw voorgaande verdienste of waardigheid. Uit dit voorbeeld van genade en barmhartigheid moet u moed scheppen voor het geloof en vertrouwen in de vergeving van al uw zonden. Daarom, het geloof begint niet met werken – deze maken ook geen geloof!

Want geloof en vertrouwen moeten uit het bloed, de wonden en het sterven van Christus ontspringen en voortvloeien. Alleen daarin ziet u dat God u zó liefheeft: dat Hij zelfs Zijn Zoon voor u geeft – dan móét uw hart wel zacht en week worden en wederkerig God en uw naaste liefhebben. En zó zal ook het geloof en het vertrouwen door de liefde van God groeien en toenemen – door Gods liefde tot u en uw liefde tot God. (vgl. Romeinen 13:10: ‘Zo is dan de liefde de vervulling der wet’).

We hebben dan ook nog nooit gelezen dat iemand de Heilige Geest heeft ontvangen omdat hij heeft gewerkt, maar altijd wanneer hij het evangelie van Christus en de barmhartigheid van God heeft gehoord. Uit dit Woord – en uit niets anders – moet ook vandaag, en altijd weer, het geloof en de liefde ontspringen. Want Christus is de Rots waaruit men boter en honing zuigt, zoals Mozes zegt (vgl. Deuteronomium 32:13, Psalm 81).”

Maarten Luther: Von den guten Werken, 1520, vgl. WA 6, 216, 11 39 (verkort)

Bron: Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van dit e-mailadres info@maartenluther.com en van deze website: www.maartenluther.com (contact op de homepage)
Bron afbeelding: Boekwinkeltjes.nl

Honing uit de Rots - Boekwinkeltjes.nl

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Catechismus, Gemeente, Geschiedenis. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s