Geen andere Naam…

3 Want dat  (1) is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Redder,
4 Die wil dat alle mensen behouden worden en tot erkenning van de Waarheid komen.
5 Want er is één God en ook één Middelaar tussen God en mensen,
de mens Christus Jezus, 6 die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen;
(Uit 1 Timoteüs 2)

Deze is Mijn geliefde Zoon (3)

Op 6 januari 1526 preekte Luther over de doop van onze Heere Jezus Christus in de Jordaan uit Mattheus 3:13-17. In de twee voorgaande citaten is al wat meer weergegeven van wat Luther over vers 17 gezegd heeft. Hierbij het laatste citaat over deze tekst:

‘En zie, een stem uit de hemel zei: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik een welbehagen heb´ (Mattheus 3:17, weergave DB 1545)

(…) U ziet nu wel dat deze woorden geloofd moeten worden, en dat de wet hier niet helpt, geen werken het doen en geen verdienste geldt. Dat is ook de reden waarom deze voortreffelijke woorden voor het verstand verborgen en onverstaanbaar blijven, want het verstand is van de duivel bezeten vanaf het begin van de wereld. In het paradijs wilde het verstand [of: de mens] al God worden en greep naar de eer die God hier alleen aan Christus toekent. Het verstand houdt altijd vol Gods zoon te zijn, en strijd tegen deze woorden – en andersom strijden deze woorden weer tegen het verstand. Want omdat alleen Christus hier als Gods Zoon wordt verheerlijkt, wordt verder alles wat zichzelf tot God wil maken, op een ontzagwekkende manier neergeworpen.

Wie zijn het dan die zichzelf tot God willen maken? De duivel en de mensen die een welgevallen hebben aan zichzelf – zij die alleen zichzelf bedoelen en liefhebben. Ze vragen ook helemaal niet naar God: ze streven er juist naar om zelf als God te zijn. Wat zal God dan tegen deze mensen zeggen? Zonder twijfel het tegenovergestelde van wat Hij over Christus zegt. ‘Christus is mijn lieve Zoon Die Mij welgevallig is, omdat Hij Zichzelf niet verheerlijkt en tot God maakt – en dat terwijl Hij wél waarachtig God is!’ (vgl. Filippenzen 2:6 vv). ‘Jullie echter zijn booswichten die Mij niét welgevallig zijn, omdat jullie jezelf verheerlijken en tot God maken, terwijl jullie maar schepselen en mensen zijn en geen God.’

Op deze manier vernedert deze tekst de hele wereld en ontneemt ‘de godheid’ aan alle mensen en geeft die aan Christus. Dit alles doet God om ons bestwil: tenminste als wij deze woorden willen geloven – als we deze woorden niet geloven, maar die verachten, dan zijn deze woorden tot onze verdoemenis. Om het nog een keer in het kort te zeggen: ‘Buiten Christus heeft God aan niemand een welgevallen en is er niemand die zich een lieve zoon [of: kind] van God mag noemen – buiten Christus zijn we onder de toorn van God en beroven wij God van Zijn eer. (2)

Maarten Luther: Predigten des Jahres 1526, (Eyn sermon von der tauff Christi, aus dem dritten capittel Matthei, an dem tag der heyligen drey koning tag), vgl WA 20, 230, 20 – 231, 6

Bron: Wilt u deze Luthercitaten ter kennismaking doorsturen aan uw vrienden. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor het aanmelden/afmelden van deze wekelijkse citaten kunt u gebruikmaken van dit e-mailadres info@maartenluther.com en van deze website: www.maartenluther.com (contact op de homepage)

(1) Ons bidden in de samenkomsten van de gemeente voor de overheden (degenen die “over ons gesteld zijn”).
(2) De apostel Petrus in Handelingen 4 : 12: ” Door niemand anders kunnen wij worden gered, want zijn Naam is de enige op aarde die de mens Redding biedt.’”

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Gemeente, Geschiedenis, Israël. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s