Het enige normerende is dan…

Zorg ervoor dat jullie spreken en jullie handelen de toets kunnen doorstaan van de wet die vrijheid brengt. Onbarmhartig zal het oordeel zijn over wie geen barmhartigheid heeft bewezen; maar de barmhartigheid overwint het oordeel’ (Uit Jakobus 2 vers 12)

Geciteerd 1: ‘Er zijn in deze tijd nieuwe vragen waar de Bijbel geen antwoord op geeft. De ethiek laat zich niet een-op-een uit de Bijbel afleiden. Probeer je dat wel, dan wordt het biblicistisch. Het vraagt altijd om een vertaalslag, waarbij Gods geboden uitgangspunten moeten zijn. Maar de samenvatting van de tien geboden – God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf – wordt in deze tijd soms gebruikt als sleutel voor alles, ook bij kwesties als de positie van de vrouw en seksuele relaties. Het enige normerende is dan nog ‘all you need is love’.’

Opgemerkt 1: Jammer dat deze theoloog deze zaken hier zo simplificeert. In Gods Woord lezen we het volgende na eerst waarschuwende woorden over eigenwillig onze eigen verlangens nalopen: ‘Maar de vrucht van de Geest is liefde (dat voorop!), vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid en geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die dar iets tegen heeft. Wie Christus Jezus toebehoren heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. Wanneer we de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richtig volgen die de Geest ons wijst. Laten we elkaar niet uit eigen waan (ook geen theologische kenniswaan!) de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.
De apostel Jakobus wijst ons erop dat we dagelijks gelovig om de liefde en wijsheid en kracht van onze Heer mogen bidden en dat Hij die door de Heilige Geest ons ook zeker schenken zal. Dat moet ons helpen om met respect te blijven spreken over de ander en wat deze geleerd heeft gedurende een biddend leven. En dan zullen knappe theologen toch steeds (ook) weer in de leer hebben te gaan bij eenvoudige gelovigen (w.o. homofiele broeders en zusters) en dat door een respectvolle omgang met hen en dat is zelfs van meer belang dan de omgang met ‘vaktheologen’ en de ‘vaktheologie’ die ‘hoge woorden’ menen te moeten (s)preken.

Geciteerd 2: Nieuw is dat mensen nu voorstander zijn van vrouwelijke ouderlingen of predikanten, en tegelijk ontkennen dat ze de Bijbel anders lezen. Dat triggert mij. Als je denkt dat een totaal andere visie op de toepassing kan samengaan met een onveranderde visie op het Schriftgezag, houd je jezelf voor de gek. Erken dan gewoon dat je anders tegen de Bijbel bent gaan aankijken.’

Opgemerkt 2: Wanneer je Gods Woord anders meent te moeten toepassen geleerd door Gods Woord en de kerkgeschiedenis, is het dan eerlijk om de ander dan verdacht te maken door te zeggen dat hij of zij dan niet meer ‘de ene en ware kijk’ op de Bijbel heeft?

Geciteerd slot: ‘Probeer het woord op je in te laten werken en te luisteren alsof het de stem van God zelf is. Als je biddend en met verlangen om de Heer Jezus te leren kennen en de wil van God te verstaan de Schriften onderzoekt, dan is het een goudmijn waar je steeds meer kunt ontdekken.’

Opgemerkt slot: Juist! Maar dat is natuurlijk niet alleen aan de theoloog prof. dr. Henk van de Belt gegeven.

>> Leestips: 1 Timoteüs 4 : 11-16 en Titus 3.

Bron citaten: ND Geloof – ‘‘Erken dan gewoon dat je anders naar de Bijbel bent gaan kijken.’ Henk van den Belt over schriftgezag’ – door Hilbert Meijer.

Laten ook onze mensen zich inspannen om het goede te doen waar dat dringend nodig is. Zo maken ze zich nuttig.‘ (Uit Titus 3 vers 14)

Bron afbeelding: Pray-com

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie