De zonde van de (westerse) theologen/christenheid…

Deze Boodschap (zie Titus 3 : 3-7) is betrouwbaar. Ik wil dat je hierover (in de samenkomsten en bij de mensen thuis) met overtuiging spreekt, opdat zij die op God hun vertrouwen hebben gesteld zich erop toeleggen het goede te doen. Daar heeft iedereen baat bij.’ (Uit Titus 3 uit de verzen 1-11 : 8 )

Broeders en zusters, ik heb hierover Apollos en mijzelf gesproken. Dat heb ik gedaan omwille van jullie (onderling samenleven als gemeente). Jullie moeten namelijk uit het voorbeeld dat wij gegeven hebben deze regel leren: Houd je bij en aan wat geschreven staat. Je mag jezelf niet belangrijk maken door de een te verheerlijken boven de ander.’ (…) ‘Daarom ook stuur ik – mijn nog jeugdige medewerker (1) – Timoteüs naar jullie toe, die mijn geliefd kind is, trouw aan de Heer. Hij zal jullie in herinnering brengen hoe ik in verbondenheid met Christus lééf.’ (…) ‘Want het Koninkrijk van God bestaat niet uit woorden, maar uit (levens)kracht (om in verbondenheid met Christus te léven).’ (Uit 1 Korintiërs 4 de verzen 6, 17 en 20)
(1) Zie 1 Timoteüs 4 : 11-16!

Geciteerd 1: Als je gereformeerd bent, of lid van een protestantse gemeente: wanneer heb je voor het laatst iets van een grote protestantse theoloog gelezen? Van Abraham Kuyper bijvoorbeeld, de voorman van de Gereformeerde Kerken? Of van zijn geestverwant Herman Bavinck? Of van een van de belangrijke hervormde theologen zoals Heiko Miskotte of Arnold van Ruler? Of – als je van huis uit vrijgemaakt bent – van ooit zo gezaghebbende kerkleiders als Klaas Schilder en Cornelis Trimp? Ooit stonden ze niet alleen in domineesboekenkasten, maar ook in de huiskamers van talloze protestantse gezinnen. Hun theologie werd besproken, hun boeken werden gelezen, naar hun meningen werd geluisterd. Die tijd is voorbij.

Opgemerkt 1: Gods Woord geeft ons – de gemeenten van Jezus Christus – geen enkele reden om daar rouwig over te zijn, dat er in de huisgezinnen geen theologische werken meer te vinden zijn. Waar we rouwig over zullen zijn, dat is als er in de gezinnen niet meer met elkaar Gods Woord gelezen en ook samen gebeden wordt en dat daarover niet met elkaar gesproken wordt n.a.v. wat er in het samenleven met elkaar in huis, in de gemeente(n) en in de samenleving speelt en wanneer er zondags niet met overtuiging uit Gods Woord gelezen en gepreekt wordt.

Opgemerkt 2: God verlangt en zoekt een dankbaar volk en Maarten Luther mocht die reden van dankbaarheid weer voor ons allemaal ont-dekken en de verkonding van (heel) Gods Woord weer teruggeven/terugbrengen in de samenkomsten van de gemeente(n) en in de huizen van de gelovigen. En ook Doop en Avondmaal werden weer – volgens de instelling van onze Heer – bediend aan heel de gemeente.

Opgemerkt 3: Calvijn en m.n. de Anglicaanse traditie hebben niet de dankbaarheid van Gods gedoopte gemeente, maar de ere Gods een centrale plaats willen geven en daar is zoveel gemeentelijke en kerkelijke ellende uit voortgekomen. Want wie kunnen er het beste werken aan de ‘ere Gods’ in de gemeente van onze Heer Jezus Christus. Dat zijn dan toch o.a. de grote intellectuelen als een Augustinus en een Calvijn. Die konden hele boeken met duizenden woorden volschrijven over God en over wat allemaal volgens hen tot de dienst aan God behoort. Maar wat ze niet konden dat is aan hun woorden de kracht van de Heilige Geest toevoegen, zoals Hij dat wel wil doen waar de gemeenten van onze Heer samenkomen om te luisteren naar het daar gelezen en verkondigde Woord uitgaande van wat in Gods Woord ‘geschreven’ staat. (2)
En verder kunnen we dan ook nog denken aan de beste musici, de beste organisatoren, etc. want die zijn nog het beste in staat om de samenkomsten van de gemeenten op te tuigen tot ware ‘eredienst'(en).
(2) Zoals Filippus dat deed in de wagen van de Ethiopiër.

Geciteerd 2: „Veel Zuid-Koreaanse predikanten kennen mensen als Servet en de Sozzini’s alleen van naam, maar weten nauwelijks wat hun theologie inhoudt. Ook heeft het Koreaans zijn beperkingen. Bepaalde theologische uitdrukkingen kunnen moeilijk in onze taal worden uitgedrukt. Toch koesteren sommigen van hen, zonder het te beseffen, modalistische opvattingen over de Drie-eenheid. Deze houden in dat de Vader, Zoon en Heilige Geest drie verschijningsvormen zijn van God, niet drie verschillende Personen. Ook ik (a) was een van hen. Daar kwam ik pas achter toen ik de werken van tegenstanders van Calvijn en Turretini bestudeerde.”

Opgemerkt 4: Kunnen deze gereformeerde (!) voorgangers in Zuid Korea niet (beter) een paar dagen bij elkaar komen om samen de Schriftteksten te bestuderen m.b.t. dit onderwerp en dat onder gebed tot de Heilige Geest. Daar mag toch werkelijk veel meer van verwacht worden dan dat iemand zichzelf belangrijk gaat maken door de leringen van Calvijn en Turretini (na 10 jaar studie) te gaan promoten/verheerlijken als onontbeerlijk voor het weerlegen van on-Schriftuurlijke gedachten. Staat er dan niet duidelijk geschreven (!) dat Gods Woord een dienaar van God volkomen toerust voor zijn of haar taak?! Zie Bijbeltekst onderaan!

Opgemerkt slot: Dat er voor de politieke visie van iemand als Abraham Kuyper belangstelling is (o.a. het ‘soevereiniteit in eigen kring’) dat valt buiten bovenstaande kritiek.

Bron citaat 1: ND Geloof – ‘De belangstelling voor Nederlandse gereformeerde theologen groeit sterk in China. Hoe komt dat?’ – door Dick Schinkelshoek.
Bron citaat 2: RD Interview – ‘Promovendus Sungkyu Joo: Zonder het te weten koesterde ik on-Bijbelse opvattingen’ – door Ruben Bolier

Elke Schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, zodat een (ook nog jeugdig) dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk doel volledig toegerust.’ (Uit 2 Timoteüs 3 de verzen 16-17)

Bron afbeelding: Heartlight-org

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie