‘Broeders en zusters, ikzelf ben ervan overtuigd dat jullie niet anders dan het goede wilt (ontvangen en doen) en dat het jullie (inmiddels, vanwege het doorgaande werk van de apostelen en hun medewerkers o.l.v. de Heilige Geest) niet aan kennis ontbreekt, zodat jullie ook in staat zijn om elkaar (onderling in de gemeente te Rome) terecht te wijzen. (1) Ik heb jullie hier en daar nogal vrijmoedig geschreven, maar alleen om te herinneren aan wat jullie al weten. Ik doe dat vanwege de genade die God mij (als door onze Heer Zelf uitgekozen/aangewezen apostel) geschonken heeft.‘ (Uit Romeinen 15 de verzen 14-15).
Geciteerd 1: „Veel Zuid-Koreaanse predikanten kennen mensen als Servet en de Sozzini’s alleen van naam, maar weten nauwelijks wat hun theologie inhoudt. Ook heeft het Koreaans zijn beperkingen. Bepaalde theologische uitdrukkingen kunnen moeilijk in onze taal worden uitgedrukt.
Toch koesteren sommigen van hen, zonder het te beseffen, modalistische opvattingen over de Drie-eenheid. Deze houden in dat de Vader, Zoon en Heilige Geest drie verschijningsvormen zijn van God, niet drie verschillende Personen. Ook ik (a) was een van hen. Daar kwam ik pas achter toen ik de werken van tegenstanders van Calvijn en Turretini bestudeerde.”
Geciteerd 2: „Veel Koreaanse predikanten hebben weinig tijd over om zich in de werken van gereformeerde theologen te verdiepen, hoewel Herman Bavinck en Louis Berkhof bekende namen zijn in de gemeenten. Het zijn hardwerkende mensen die soms meer dan duizend gemeenteleden onder hun hoede hebben. Daarbij doen zij veel werk onder onkerkelijken en moeten zij elke morgen een openbare gebedsbijeenkomst houden met zo’n 20 procent van de gemeente. Als zij dan toch iets van een bepaalde theoloog willen lezen, maken ze gebruik van een samenvatting.”
(a) Er zijn verschillende opvattingen over de christelijke verzoeningsleer. De Zuid-Koreaanse predikant Sungkyu Joo vroeg zich af welke daarvan het meest Schriftuurlijk is. Zijn tien jaar durende onderzoek over dit thema resulteerde in een proefschrift.
‘Zorg voor jezelf (2) en voor de hele kudde waarover de Heilige Geest jullie als (onder)herder(s) heeft aangesteld; jullie zijn de opzieners van Gods gemeente, die Hij verworven heeft door het bloed van Zijn eigen Zoon. Ik weet dat er na mijn vertrek woeste wolven bij jullie zullen binnen dringen, die de kudde niet zullen ontzien. Uit jullie eigen kring zullen mensen voortkomen die de waarheid verdraaien om de leerlingen voor zich te winnen. (3) Wees daarom waakzaam en vergeet niet hoe ik jullie drie jaar lang onder tranen steeds weer raad heb gegeven.‘ (4) (Uit Handelingen 20 : 28-31)
(1) Laten we toch niet de theologische kennis verheffen boven de ‘gewone’ Schriftkennis, die dankzij de Heilige Geest in een gemeente beschikbaar is om elkaar op te bouwen en waar nodig ook elkaar terecht te wijzen. De Heilige Geest is, met en door het verkondigde en (zelf of met elkaar) gelezen Woord, vele malen machtiger dan het (bestudeerde en anderen voorgehouden) werk van theologen! Al die werken van (al of niet befaamd) theologen zullen we zelfs als concurrenten beschouwen van wat de Heilige Geest door de doorgaande verkondiging van Gods Woord kan en wil schenken aan de gemeenten Gods. We vinden in de brieven voldoende aanleiding (uitspraken) om dit zo te kunnen en durven stellen.
(2) Lees hierbij Paulus’ opdracht aan Timoteüs in 1 Timoteüs 4 : 11-16 en 2 Timoteüs 3 : 14 t/m 4 : 5.
(3) Lees hierbij Galaten 4 : 12-20.
(4) Lees hierbij de verzen 19-21 en 26-27 uit hetzelfde hoofdstuk (Handelingen 20)
Opgemerkt 1: Uiteindelijk heeft Calvijn m.b.t. Servet (en zijn opvattingen) zo weinig vertrouwen gehad in het overtuigende van zijn theologische werk en ook zo weinig Godsvertrouwen (5), dat hij – geheel tegen het onderwijs van Gods Woord in – meende de leer van Servet te moeten onderdrukken en weren met het zwaard van de overheid en dat door Servet als ketter gevangen te laten nemen en om zijn leven – vanwege weigering om zich van die leer te bekeren – op de brandstapel te laten eindigen.
(5) Calvijn vreesde de moeiten die zouden kunnen ontstaan in de kerkelijke en burgerlijke gemeente van Geneve (en/of ook in andere steden) en liet die niet over aan Gods beleid, maar meende er nu beter aan te doen het fysieke zwaard van de overheid het weren van ketters te laten uitvoeren, terwijl de kerkgeschiedenis liet en laat zien, dat waar ‘de kerk’ de burgerlijke overheden te hulp roept, dan als regel juist de ‘ware kerk’ vervolgd wordt. Dat is toch niet voor niets ook in Jeruzalem zo gebeurd bij het proces tegen onze Heer.
Opgemerkt 2: Moeten we de vele opsplitsingen in de kerk van na de reformatie niet juist ook toeschrijven aan het zich niet eenvoudig houden aan wat geschreven staat, maar zich belangrijk willen maken met beroep op het theologische en dogmatisch werk van (inmiddels) befaamde kerkvaders en theologen en oudvaders, waarbij altijd weer de een verheerlijkt werd en wordt boven de ander – zie hierbij 1 Korintiërs 4 : 6-21!
Bron citaten: RD Interview – ‘Promovendus Sungkyu Joo: Zonder het te weten koesterde ik on-Bijbelse opvattingen’ – door Ruben Bolier
> Zie hierbij ook nog deze blogs: ‘Alleen met het Woord kan dat bestreden en overwonnen worden‘ en ook ‘Over kerkelijke en gemeentelijke vernieuwingen…‘
‘Ze zullen niet meer naar de waarheid (van het verkondigde Evangelie) luisteren, maar naar (eigen) verzinsels. Jij echter moet in alles nuchter zijn, je lijden (in vertrouwen op God) aanvaarden, je werk als verkondiger van het Evangelie blijven doen, je dienende (niet heersende) taak vervullen.’ (Uit 2 Timoteüs 4 uit de verzen 1-8 : 4-5)
Bron afbeelding: Knowing Jesus