‘Vrij als ik ben ten opzichte van iedereen, ben ik de slaaf van iedereen geworden om zoveel mogelijk mensen te winnen (voor het Evangelie)’ (Uit 1 Korintiërs 9 vers 19)
Geciteerd: „Daar ben ik het mee oneens. Mijn vader zei dat we het Evangelie aan allen preken, ook al bieden wij het niet aan. Het probleem dat hij met ”aanbieden” had, is dat God dan als het ware onmachtig wacht totdat mensen Zijn Evangelie aannemen.
De gedachte dat een zondaar eerst zelf iets moet doen voordat God hem kan redden, was voor hem een verdraaiing van de Schrift. In de Evangelieprediking moet een hartelijke nodiging klinken voor geestelijk zieken, vermoeiden en belasten die naar verlossing verlangen.”
Opgemerkt: Juist daarom schonk God ons de zuigelingendoop. Gedoopte zuigelingen (of het nu volwassen Korintiërs waren of gedoopte kinderen/baby’s zijn), er is niets in de aanbieding, maar alles wordt ons geschonken om niet. Zelfs onze hand kunnen we niet heffen om ook maar iets van God te ontvangen, maar de Heilige Geest wil het in onze mensenhandjes of in onze (grote) mensenhanden stoppen – of we nu in de wieg liggen of op een sterfbed of waar dan ook. Waar het Evangelie klinkt – bij het Doopvont, vanaf een kansel of podium, of bij een sterfbed of op straat – daar wordt de waarheid verkondigd, en het enige wat iemand dan zelf zou kunnen doen is zich verzetten tegen het de Heilige Geest (die het Woord laat verkondigen) en de waarheid (van het verkondigde Woord) afwijzen en zodoende een bondgenoot van de leugenaar en ‘mensenmoorder van den beginne’ worden…
Wie telden er mee in de eerste/vroege gemeenten van onze Heer?
Opgemerkt (Bas Gimenez): De zuigelingendoop is geen doop. En al helemaal niet de enige ware “doop” die zonder handen geschiedt. dit is een rooms ritueel, wat niets betekent. Of men een nieuwe creatie / schepping wordt, dat is wat telt.
Opgemerkt 1: Lees 1 Korintiërs 3 dan nog weer eens goed en laat tot je doordringen wat Paulus (die jij toch zo graag volgt) ons daar leert. De eerste vier hoofdstukken van die brief, die laten ons toch zien hoe pril wij mogen zijn in het geloof, want dat is van het begin tot het einde het werk van de Heilige Geest en de Doop is het waarmerk voor alle leden van Christus gemeente en daarom kan niemand zich daar boven een ander verheffen, maar moet ieder in het geloof worden als de kinderen. En later lezen we hoe de gemeente iedere keer weer teruggebracht moet worden bij die eenvoud en ootmoed van het geloof, niet alleen in de twee brieven aan de Korintiërs, maar haast nog meer in de brieven van onze Heer aan de zeven gemeente in Klein Azië. Het is geen toeval dat juist die kleine in de ogen van mensen onbetekenende gemeente van Filadelfia zulke goede woorden hoort van onze Heer (lees het na in Openbaring 3 : 7-13).
Opgemerkt 2: Ook dat ‘een nieuwe creatie worden’ is niet iets wat wij eerst eens bij onszelf moeten gaan waarnemen en dan de conclusie trekken of dat inmiddels wel of niet gebeurd is, maar het is een zaak van geloof, en dat belijden we dus door onze kinderen te dopen en te aanvaarden dat God Zelf daar Zijn beloften uitspreekt en ook zal nakomen. En daarom gaan we ook altijd weer trouw samen met onze kinderen naar de samenkomsten van de gemeente, want daar wil de Heilige Geest ons ook altijd weer hebben om Zijn werk in ons te doen.
Opgemerkt 3: Laat ik het tot slot nog eens zo zeggen: Wie de zuigelingendoop niet aanvaardt en toepast in de gemeenten van onze Heer Jezus Christus, die heeft het Evangelie niet begrepen en is en blijft een gevaar voor de eenvoudige gelovigen en hun blijdschap in de Heer ondanks al hun moeiten en zonden.
Opgemerkt (Ed Cohn): in Efeze 1 : 13 staat dat de mens pas wordt “verzegeld” met de heilige Geest NADAT hij tot geloof komt…
Opgemerkt 4: Dat kon zo gezegd worden tegen de heidenen die tot geloof waren gekomen na de Evangelieverkondiging van Paulus en z’n medewerkers en zich door hen hadden laten dopen, maar je negeert dan wel het hele verdere Bijbelse onderwijs wanneer je ‘jouw gelijk’ aan deze ene tekst wil ophangen. En het is toch wel duidelijk dat de apostelen bij de vele bekeerlingen geen ‘geloofscheck’ konden uitvoeren, ze vertrouwden daarbij helemaal op Gods belofte bij de Doop van deze heidenen en het werk van de Heilige Geest, vooral ook wanneer deze heidenen met heel hun huis gedoopt werden. De vraag: geloof je nu werkelijk en met een waar geloof, had zelfs helemaal geen zin, dat moest hen nog allemaal onderwezen worden. Heel duidelijk blijkt dat uit de woorden in 1 Korintiërs 3, waar Paulus heel sterk benadrukt dat al die dopelingen, jong en oud, ongeletterd of hooggeleerd eigendom van Christus zijn (vers 23). En dat belijden we ook met Zondag 1 van de Heidelbergse Catechismus: We zijn gekocht en betaald met het bloed dat door Christus op Golgotha voor ons vergoten werd (Kolossenzen 2 : 11-15)
> Zie ook de inhoud van deze (vervolg blog: ‘Einde discussie?‘
Bron citaat: RD Interview – ‘„Pastoraal werk stond bij mijn vader* op nummer één, maar wij als gezin voelden ons nooit op nummer twee staan”’ – door Ruben Bolier
* Van Engeland tot Indonesië lezen mensen pennenvruchten van de in 2023 overleden baptistenpredikant B.A. Ramsbottom. Eind mei rolde een biografie over hem van de pers, geschreven door zoon Paul.
‘Door Zijn genade zijn jullie immers gered, dankzij jullie geloof. Maar dat (geloof) danken jullie niet aan jezelf; het is een geschenk van God en geen gevolg van jullie daden, dus niemand kan er zich op laten voorstaan.’ (Uit Efeziërs 2 uit de verzen 4-10 : 8-9)
Bron afbeelding: BiblePortal