Elkaars menselijkheid centraal stellen…

Ons leven stond in het teken van boosaardigheid en afgunst, we verafschuwden en haatten elkaar. (1) Maar toen zijn de goedheid en de mensenliefde van God, onze Redder, openbaar geworden en heeft Hij ons gered, niet vanwege onze rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid.‘ (Uit Titus 3 uit de verzen 3-7 uit de verzen 4 en 5)

Geciteerd 1:

Ik had er nog nooit bij stilgestaan dat mensen die in Nederland asiel aanvragen er nog geen hebben.
Tot ik vorig jaar hoorde over wachttijden. Lange wachttijden. Duizenden mensen die niet kunnen werken terwijl dat al wel zou mogen – die niet naar het ziekenhuis kunnen terwijl ze dat wel nodig hebben.
Zo’n achttienduizend asielzoekers en statushouders wachtten in oktober 2024 op een bsn-nummer. Let wel: dit zijn dus andere wachtrijen dan die voor een beslissing van de IND over of iemand al dan niet een verblijfsvergunning krijgt. Dit zijn wachtrijen voor een nummertje om mee te doen in Nederland.
Hier en daar werd er wel over bericht in de media – maar wachtende asielzoekers, dat verbaast niemand meer.
Toch is dit verhaal over bsn-nummers de moeite waard om te begrijpen. Het legt namelijk een van de kernproblemen van het asielsysteem bloot: de hoeveelheid instanties die met elkaar moeten samenwerken. Het laat zien hoe gemakkelijk zo’n samenwerking in de soep kan lopen als één schakel in de keten een keuze maakt, zonder de gevolgen voor andere schakels te overzien. En hoe gemakkelijk het in zo’n systeem is om naar elkaar te wijzen.
Maar ook, en misschien wel vooral: hoe je dit kunt oplossen. Zelden leerde ik daadkrachtiger mensen kennen dan bij de bsn-uitgifte in Ter Apel. No-nonsenseaanpakkers, die koppen tegen elkaar durven slaan en bovenal menselijkheid centraal stellen. (2)

(1) Zie Genesis 4. Bedenk hierbij dat haten in de Bijbel betekent de ander als medemens niet de van God gegeven plaats gunnen en geven (bijv. in huwelijk en gezin/familie en gemeente). Dat was waar Kaïn’s misdaad mee begon en het eindigde met moord op zijn broer/broeder.
(2) Deed onze God dat niet door Zich in Zijn Zoon op aarde geboren te laten worden!

Geciteerd 2:

En dan komt tot die laatsten (die geluisterd hebben naar wat de Geest tot de gemeenten zegt en zich bekeerd hebben) nog de vertroosting dat zij – ondanks alles wat hen hier op aarde overkomt – dat zij niet naamloos vergeten zullen raken, omdat zij het er hier toch ook niet zo best vanaf gebracht hebben, maar dat zij bij name genoemd worden: Christus zal voor hen uitkomen bij de Vader en Zijn engelen. In Openbaring 3 : 12 wordt de erfenis als volgt omschreven: ‘hem/haar zal ik maken tot een zuil in de tempel van Mijn God, het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel (!) neerdaalt van mijn God – en Mijn nieuwe naam.’
Voor de tempel van Salomo stonden twee zuilen: Boaz (in Hem is sterkte) en Jakin (Hij stelt vast). Deze zuilen symboliseerden de vastheid van de tempel. Edoch, die tempel is in 586 v.Chr. verwoest en de zuilen zijn aan stukken gebroken, volgens Jeremia 52 : 17. Zo vast was de tempel dus niet. Geen wonder, hij was ook maar een schaduw van de tempel, die in het nieuwe testament heet: woonstede Gods in de Geest! Dat is de Gemeente, die nu nog op weg is naar haar voltooiing, zoals getoond is volgens Openbaring 21 : 9-27. Wie daar nu in geplaatst wordt (ingelijfd door de Doop) heeft zijn definitieve bestemming bereikt (zie Johannes 6 : 44-51). Nu is het nog zo dat ook de gedoopte gelovigen opgeroepen worden tot standvastigheid (3 : 11), dáár – in het gelovig samenleven in een gemeente van onze Heer! – zullen ze vaststaan. (3)
Van de zuilen Boaz en Jakin weten we niet of zij hun namen ingegraveerd droegen; van de zuilen in de Romeinse tempels is ons dat wel bekend. Hier spreekt Christus nu over een bijzondere inscriptie: Gods naam, die van het nieuwe Jeruzalem en Zijn nieuwe naam. In de Bijbel duidt een naam heel wat meer aan dan bij ons. De naam zegt wie en wat de drager is. Zo wordt dus op deze plaats tot onze troost gemeld, dat wie overwint mag dragen de volheid van zijn/haar God en van zijn/haar Verlosser, en mag behoren tot de verloste Gemeente, die straks zal neerdalen (!) op de nieuwe aarde, waar God alles zal zijn in allen.
(3) Zie 1 Korintiërs 3 m.n. de verzen 16-23.

Bron citaat 1: De Correspondent – ‘Deze ambtenaren geven asielzoekers hun menselijkheid terug – door ze een nummertje te geven’ – door Maite Vermeulen (Correspondent Migratie)
Bron citaat 2: Het Lam overwint’* – Uit ‘2.2..4 Wat belooft Christus Zijn gemeenten’ – door ds. J.W. Verheij (1911-2008)
* “Samenvatting van een ‘cursus’ voor jong belijdende leden der Gemeente, na mijn emeritaat in 1977.”

Wie overwint zal zich ook in het wit kleden, Ik zal zijn/haar naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem of haar getuigen ten overstaan van Mijn Vader en zijn engelen. (4) Wie oren heeft moet horen wat de Geest tot de gemeenten zegt.’ (Uit Openbaring 3 de verzen 5-6)
(4) Zie 2 Timoteüs : 8-13.

Bron afbeelding: Knowing Jesus

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie