[Citaat uit de Grote Catechismus, 1529]
‘Ik geloof in de Heilige Geest, een heilige christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen [=bij Luther: de gemeente der heiligen], vergeving van zonden, opstanding des vleses en een eeuwig leven. Amen.’
Geciteerd: Dit artikel kan niet beter weergegeven worden dan met het woord ‘heiliging’, omdat hierin de Heilige Geest en Zijn ambt wordt aangeduid en afgebeeld, namelijk dat Hij heilig maakt. Daarom moeten wij staan op dit woord Heilige Geest, omdat het zo kort is samengevat dat men het niet beter kan omschrijven. Er zijn immers meerdere soorten geest in de Schrift, zoals de geest van de mens, hemelse geesten en boze geesten. Maar Gods Geest alleen heet een Heilige Geest, omdat Hij ons geheiligd (gezalfd) heeft (1) en nog heiligt. Want zoals de Vader Schepper en de Zoon Verlosser heet, moet ook de Heilige Geest wegens Zijn werk ‘Heiliger’ of ‘Heiligmaker’ heten. Maar hoe gebeurt dat heiligen dan?
Antwoord: Zoals de Zoon Zijn heerschappij ontvangt, waardoor Hij ons verwerft door Zijn geboorte, sterven en opstaan enzovoort – zo werkt de Heilige Geest de heiliging door de volgende dingen: de gemeente der heiligen of wel de christelijke kerk, vergeving van zonden, opstanding van het menselijk lichaam en het eeuwige leven. Dat wil zeggen: dat Hij ons eerst brengt in Zijn heilige gemeente (2) en ons legt in de schoot der kerk, waardoor Hij ons Christus verkondigt en ons tot Christus brengt (2). Want u/jij of ik zouden nooit in Christus kunnen geloven en Hem als Heere ontvangen, wanneer het ons niet door de prediking van het Evangelie, door de Heilige Geest aangeboden en geschonken werd/wordt en in ons hart gelegd. Het werk (!) is voldaan en volbracht, want Christus heeft voor ons de schat verworven en gewonnen door Zijn lijden, sterven en opstanding enzovoort – maar als dit werk verborgen bleef, zodat niemand het wist, dan zou het tevergeefs en verloren zijn geweest. Opdat deze schat niet begraven blijft, maar toegepast en genoten wordt, heeft God het Woord laten uitgaan en verkondigen en daarin de Heilige Geest gegeven om deze schat en verlossing bij ons thuis te brengen – ons altijd weer in oren en hart te brengen, ook door Doop en Avondmaal – en ons in eigendom (3) te geven.
[Maarten Luther: Der Grosse Katechismus, 1529, vgl, WA 30.1, 187m 18 – 188,15]
(1)+(2) Het is helemaal het werk van de Heilige Geest geweest wanneer wij lidmaat zijn van een christelijke gemeente. Begrijpen we dan ook wat voor een kwaad werk een synode kan aanrichten in Gods heilige gemeente, die door de Heilige Geest Zelf geheiligd is en wordt – lees hierbij ook (maar weer) de woorden van de apostel Johannes in 1 Johannes 2 : 18-28.
(3) Het is dus niet tot eigendom van een synode gegeven en deze zal zich dan ook niet zo hebben te gedragen dat het lijkt alsof dat wel zo is.
> Zie ook deze blogs: ‘Dat de Heilige Geest ook een Goddelijke Persoon is…‘ en
‘… alsof het Evangelie een leer- of wetboek zou zijn…‘
Bron citaat: ‘Maarten Luther – Mijn enige troost – 365 dagen met de HC’ – Meditatie bij Zondag 20 vraag 53: ‘Wat gelooft gij van de Heilige Geest’ – Samengesteld en vertaald door H.C. van Woerden sr. – Den Hertog uitgeverij (2015)
Jullie echter zijn gezalfd door de Heilige en jullie allen weten dat. Ik schrijf jullie niet omdat jullie de waarheid niet zouden kennen (zie Johannes 14 : 16-17!), maar juist omdat jullie die wél kennen en omdat uit de waarheid nooit een leugen voortkomt. Bestaat er een groter leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de Christus is?‘ (Uit 1 Johannes uit de verzen 18-28 : 20-22)
Bron afbeelding: Audio Bible Scriptures