Hoe (van Wie en door Wie) leer je het geschonken geloof goed onderhouden?

Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate jullie de dag van Zijn komst zien naderen.’ (Uit Hebreeën 10 de verzen 24-25).

Geciteerd 1: Om aan te tonen dat de deugdenethiek ook voor de hedendaagse protestantse kerk van belang is, loopt Baan de zeven deugden een voor een langs. Daarbij gaat hij zowel in op wat klassieke filosofen als Plato en Aristoteles erover zeggen als op de manier waarop een christen deze deugden in zijn leven kan inbedden. Als eerste passeren de drie theologische deugden de revue, te beginnen met het geloof. Dit geloof is meer dan een aantal overtuigingen of een leven in vertrouwen op een hogere macht; het is iets wat God in het hart van Zijn kinderen legt. „Door het geloof als een deugd te beschouwen”, betoogt Baan, „krijgen we iets in het vizier wat we anders dreigen te veronachtzamen: je moet er goed voor zorgen.”

Geciteerd 2: Al meteen maakt Baan daarbij duidelijk dat er wat hem betreft op theologisch vlak geen verschil zit tussen de klassieke en de christelijke deugden. Hij beschouwt beide soorten als kwaliteiten die alleen God aan gevallen mensen kan schenken en die met hulp van de Heilige Geest kunnen worden toegeëigend. Waar de theologische deugden de basis leggen voor een christelijk leven, helpen de klassieke deugden deze te verstevigen. Zo voegt verstandigheid (1) zelfkennis toe aan onze kwaliteiten: het helpt ons om het Bijbelse beeld van de gevallen mens toe te passen op onszelf.

(1) De Bijbelse leer is zo eenvoudig dat God deze juist aan eenvoudige en nederige mensen heeft willen openbaren en dat is vandaag niet anders: ‘zalig de armen van geest‘! Die eenvoud van de Bijbelse boodschap én leer (!) doet ons ook verstaan waarom we niet in mensenverstand en mensenwerk zullen roemen in Christus’ gemeente (zie m.n. de eerste 4 hoofdstukken van de eerste brief aan de Korintiërs) en dat moet ons beslist ook helpen om geen enkele verwachting te hebben van het werk van (o.a.) verstandige Griekse wijsgeren of van het (levens)werk van welbespraakte theologen, zoals Augustinus er een was, voor het kunnen leiden van een christelijk leven in deze wereld, dat in alles eerst en vooral dankbaarheidsleven is, vanwege ‘Christus en Die gekruisigd‘ – en weer opgestaan om ons hier op aarde een nieuw leven te laten beginnen door de kracht van de Heilige Geest – lees het in Romeinen 6. Wat dat dankbaarheidsleven uit de kracht van de Heilige Geest betreft, daar zit precies de moeite van m.n. de ‘refo-kerken’ (maar die niet alleen!) en daarom is het leven daar vanuit de ‘refo-leer/theologie’ zo tweeslachtig, want daar neemt men de leden van het Lichaam van Christus eerst maar eens alle dankbaarheid af door hen te leren dat ze zichzelf heus niet zomaar door het geloof – dat de Heilige Geest ook al in de kleine kinderen werken wil – kunnen zien als uitverkoren kinderen van God* vanwege de hen daar door onze Drie-enige God geschonken Doop. En dat wordt hen daar voorgehouden en geleerd ondanks het feit dat de gemeente(n) van onze Heer Jezus Christus vanwege de haar(hen) toevertrouwde woorden van het Evangelie en de Sacramenten (Doop en Avondmaal) pijler en fundament van de waarheid is (zijn) in deze wereld. Ook bij de Doop zijn al Gods beloften waar en ‘ja en amen’ in Jezus Christus onze Heer.

* Uitverkoren kinderen van God (‘geheiligden’) zijn heeft eerst en vooral betekenis en uitwerking in deze wereld en in deze wereldtijd:
Maar (want!) jullie zijn een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat jullie de deugden zou verkondigen van Hem Die jullie uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, jullie, die voorheen geen volk waren, maar nu Gods volk zijn; jullie, die zonder ontferming waren, maar die nu in ontferming aangenomen zijn.‘ (Uit 1 Petrus 2 vers 9) – Zie hierbij ook Galaten 3 : 24-29.

Extra leestip hierbij: Efeziërs 2 : 11-22.

Bron citaat: RD Mens & samenleving – ‘Ariaan Baan wil werk maken van de zeven deugden, zonder er iets mee te verdienen’ – door Sarah van der Maas.

Vrede kwam Hij verkondigen aan jullie (heidenen) die ver weg waren en vrede aan hen (Joden) die dichtbij waren: dankzij Hem hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader.’ (Uit Efeziërs 2 de verzen 17-18)

Bron afbeelding: Walmart

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie