‘Over wie in Hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in Hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de Naam van Gods enige Zoon.’ (Uit Johannes 3 vers 18)
‘Als iemand Mijn woorden hoort en ze niet bewaart. zal Ik niet over hem oordelen. Ik ben immers niet gekomen om over de wereld te oordelen, maar om de wereld te redden. Wie Mij afwijst en Mijn woorden niet aanneemt heeft al een rechter: alles wat Ik gezegd heb zal op de laatste dag over hem oordelen.’ (Uit Johannes 12 de verzen 47-48)
‘Wanneer Hij komt zal Hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is: zonde – dat ze niet in Mij geloven (zie bovenstaande woorden uit het evangelie naar Johannes), gerechtigheid – dat Ik naar de Vader ga en jullie niet meer zie (zie 2 Korintiërs 5 : 21), oordeel – dat de heerser over deze wereld is veroordeeld.’ (zie Kolossenzen 2 : 14-15) (Uit Johannes 16 de verzen 8-11)
Geciteerd: Sonneveld noemt zich daarom universalist: hij gelooft dat iedereen uiteindelijk verzoend wordt met God en in de hemel komt. Ook in de christelijke traditie is die positie volgens hem geen uitzondering. ‘In de vroege kerk was het juist gebruikelijk te geloven in een hel als een tijdelijk zuiveringsproces, en niet als eeuwige straf.’
Dat idee sluit aan bij het katholieke idee van het vagevuur, een weg van loutering waar ieder mens doorheen moet. Maar, wordt hem in de podcast gevraagd, betekent dat ook dat de grootste misdadigers herstel en verzoening kunnen vinden, zoals Hitler?
Sonneveld denkt van wel. ‘Maar niet zomaar. Ik geloof dat iedereen door een proces van herstel moet. Stel dat Hitler in de hemel wil zijn, dan zal hij elke Jood om vergeving moeten vragen. En als zij dat niet willen geven, duurt dat proces dus langer.’
Opgemerkt 1: Hoe kunnen wij over dit onderwerp (de hel als eeuwige straf) spreken zonder uit te gaan boven wat geschreven is (1) en zonder dat we aan de Bijbelwoorden die ons geschonken zijn toedoen of afdoen? (2)
We zullen dan hebben te beginnen bij het goed lezen, interpreteren en toepassen van het boek Genesis en dat begint al bij de eerste hoofdstukken want daar ging/gaat het al mis. Want wanneer we de mens daar een veel hogere positie en kwaliteiten toekennen dan dat het geschreven Woord ons toelaat/toestaat, dan heeft dat gevolgen voor heel het verdere lezen, begrijpen en toepassen van het boek Genesis en wat daar later nog op volgt.
We zullen de mens in het paradijs niet hebben te zien en definiëren als mensen die al alles in zich hadden om zelfstandig – zonder wandelen en zonder overleg met God – deze aarde tot ontwikkeling te brengen. De boom van de kennis van goed en kwaad en Gods woorden daarbij moest hen helpen om dat heel goed te beseffen en erkennen: Wij zijn God niet, wij zijn Zijn schepselen, we leven in Zijn schepping en we zullen acht geven op Zijn woorden en deze volkomen betrouwbaar achten! Toen de mens echter toch van de boom gegeten had, toen heeft God helemaal niet alle goede gaven die de mens had (o.a. een goed verstand (3)) hoeven af te nemen! De mens raakte allereerst z’n onschuld kwijt en Hij wist daarna ook niet wat hij nu nog van God te verwachten had. En omdat ze door te eten van de vrucht van de boom het vertrouwen in God hadden opgezegd, waren ze ook het vertrouwen in elkaar kwijt. Dat is nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. En wat deed God? Hij verscheen niet aan hen als de toornige Rechter, hoogst verbolgen omdat Zijn plannen met deze wereld van Hem waren mislukt. Nee, God handhaafde wel Zijn woord dat de mens zou sterven en wel omdat God niet in een eeuwige relatie van wantrouwen met de mens wilde samenleven. Wat God nu doet, dat is de mens nog veel meer afhankelijk maken van Hem dan dat Adam&Eva in de paradijstuin waren geweest, en dat natuurlijk eerst en vooral door hen nu een sterfelijk bestaan te geven en Hij zet hen ook in een voortdurende strijd met de boze en met al het kwaad dat er nu is in de gevloekte wereld. Maar God laat de mens ook al weten van Zijn Verlossingsplan en dat uitwerken van Zijn Verlossingsplan wil Hij niet doen zonder de mens (de mensheid) daarin te betrekken. (4)
Wanneer we de mensengeschiedenis in het boek Genesis volgen, dan leren we al snel dat er werkelijk niets van Gods Verlossingsplan terecht zal komen wanneer dat zou afhangen van de mens en de inzet van de mens voor het verwerkelijken van dat Verlossingsplan. Ondanks dat het mensenverstand nog dusdanig is dat God daarvan zegt in Genesis 11: De mensheid is één volk en ze spreken allemaal een en dezelfde taal, wat ze nu aan het doen zijn is nog maar het begin. Alles wat ze verder nog van plan zijn, ligt nu binnen hun bereik. (Naar Genesis 11 : 6).
Opgemerkt 2: Dat de mens niet aan God gelijk is en dat de mens ook voor de val in de paradijstuin niet aan God gelijk was (‘niet als God was’) dat moet ons ook helpen om in te zien waarom God ons laat weten dat de mens Gods eeuwige toorn tegen en over het kwaad niet kan dragen en wegdragen. Alleen God Zelf kan dat. En daarom schonk Hij ons Zijn Zoon om die straf voor ons te dragen. Wanneer God de eeuwige straf toch aan de mens zou opleggen, dan zou God daarmee (in feite) verklaren dat de mens aan God gelijk is…
Zal hier nu niet meer zeggen, maar ik wil dit nog verder uitwerken en met die uitwerking meen ik dat het mogelijk is om me te houden aan wat er geschreven staat in Gods Woord en daar ook niets aan toe te hoeven voegen of aan af te hoeven doen. Het kan helemaal uitgewerkt worden door gewoon gebruik te maken van wat er wel geschreven staat.
(Wordt vervolgd!)
(1) Zie 1 Korintiërs 4 : 6-7.
(2) Zie Openbaring 22 : 18-19.
(3) Ondanks dat de mens een goed verstand kreeg weet de mens niet goed te onderscheiden tussen goed en kwaad. Dat was in het paradijs ook al zo! Vandaar dat de mens zijn vertrouwen dient te geven aan het Woord van God. En dat moesten de eerste mensen dus ook al bij de boom van de kennis van goed en kwaad.
(4) Dat Verlossingsplan van God dat moet en zal Gods wijsheid en (mensen)liefde en Gods barmhartigheid en genade steeds rijker gaan openbaren en dat tegenover de eigenwijsheid en liefdeloosheid en onbarmhartigheid en ongenade van de natuurlijke mens/mensheid die naar de openbaring van God door Zijn Woord en Geest niet luisteren wil en daar de oren ook moedwillig voor sluit zodat ze steeds verder moet voortgaan in eigenwilligheid en helemaal vervallen tot dienst aan de boze.
Bron citaat: ND Geloof – ‘De hel is niet eeuwig, denkt deze theoloog. ‘Het is een proces van verzoening’’ – door Maaike Legemaat
‘Maar toen zijn de goedheid en mensenliefde van God, onze Redder openbaar geworden en heeft Hij ons gered niet vanwege onze rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid. Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de Heilige Geest, Die Hij door Jezus Christus onze Redder, rijkelijk over ons heeft uitgegoten. Zó zijn wij door genade als rechtvaardigen aangenomen en krijgen we deel aan het eeuwige leven waarop we hopen. Deze boodschap is betrouwbaar. Ik wil dat je hierover met overtuiging spreekt, opdat zij die op God vertrouwen zich erop toeleggen het goede te doen. Dáár heeft iedereen baat bij.‘ (Uit Titus 3 de verzen 4-8)
‘God slaat echter geen acht op de tijd waarin men Hem niet (meer) kende, want Hij heeft een dag bepaald waarop Hij een rechtvaardig oordeel over de mensheid zal laten vellen door een Man die Hij voor dat doel heeft aangewezen. Het bewijs dat het om deze Man gaat, heeft Hij geleverd door Hem uit de dood te doen opstaan.’ (Uit Handelingen 17 de verzen 30-31)
Bron afbeelding: only.bible