‘De Doop een prachtig beeld, maar’…
Opgemerkt (Paul Dekerf): Ik geloof dat de doop een prachtig beeld is van Gods genade, maar de Bijbel leert ons dat deze alleen betekenis heeft wanneer het gepaard gaat met persoonlijke bekering en geloof. De kinderdoop kan niet de Bijbelse betekenis van de doop weerspiegelen, omdat baby’s geen bewuste keuze maken om Jezus te volgen. Ik hoop dat je over deze punten wilt nadenken, en ik sta open voor een verder gesprek.
Opgemerkt (AJ): Zie mijn antwoord in het nieuwe FB-bericht (nu hieronder) dat ik ga maken op basis van een preek van Luther waar ik vandaag aan toe was in het boek ‘365 dagen met de HC’. De Doop is zo’n eenzijdig gebeuren dat het de dopelingen door de apostelen verteld moest worden wat er met hen gebeurde toen ze gedoopt werden. Paulus heeft hen dat ook nog weer voorgehouden in Romeinen 6. Het was allemaal werk van de Heilige Geest waar ze op het moment van hun Doop zich niet bewust waren en ook voorafgaand aan hun Doop hadden ze dat niet kunnen vertellen of bij zichzelf opmerken. Maar lees de meditatie wanneer die gereed is.
[Behandelde tekst: Psalm 51, de drie stukken]
Geciteerd: Het is in vele opzichten noodzakelijk en nuttig deze psalm te kennen, want daarin is de leer van de voornaamste artikelen, de drie stukken van onze religie, begrepen.
Eerst van de boete en de zonde, daarna van de genade en de rechtvaardiging, en als derde van de godsdienst die wij voor God beoefenen moeten. Dit zijn de drie Goddelijke en hemelse leerstukken die door de krachtige werking van de Heilige Geest geleerd moeten worden, anders is het onmogelijk dat deze tot in het hart doordringen. Zoals wij zien dat deze leer door onze tegenstanders met veel moeite en in omvangrijke folianten behandeld is geworden en dat er onder hen allen toch niet één is die goed begrijpt wat boete, wat zonde en wat genade is. Voor hen zijn deze woorden immers gebleven als een vergeten droom, waarvan nog wel enige resten in het hart zijn overgebleven. Maar het geheel daarvan is hen ontgaan. Dit is dan ook de oorzaak van deze grote blindheid en onwetendheid, namelijk dat de juiste kennis van deze stukken niet van de kennis en wijsheid van het menselijk verstand afhangt, of ook niet – om het zo te zeggen – in ons huis of in ons hart geboren wordt, maar vanuit de hemel geopenbaard en geschonken is én wordt. Zeg mij: welk mens zou zo kunnen spreken van boete en vergeving van zonden, dan alleen de Heilige Geest, Die in deze Psalm spreekt.
Wij moeten echter in deze Psalm (51) verder gaan en niet alleen bij de uitwendige zonden blijven staan, maar ook heel de natuur, de bron en de oorsprong van de zonde zien. De psalm spreekt immers van alle zonden of – zo gezegd – van de wortel van de zonde, niet alléén van uitwendige werken, die als vruchten uit de boom van de zonde en de wortel opgroeien. Hij klaagt immers dat hij in zonden ontvangen is, dat gaat niet alleen over echtbreuk, maar over de hele natuur die met zonden bevlekt is.
[Maarten Luther: Enarratio Psalmi LI, (1538) vgl. WA 40.2, 315, 27 – 316, 24; 319, 21-25]
NB. Die psalm en onderstaande woorden (zie afbeelding) heeft de gezalfde koning David dus zelfs nog moeten bidden later in zijn leven, en dat dus niet omdat die vroegere zalving niets had voorgesteld. Hier blijkt juist dat die zalving bij David hem wel in zijn verdere leven tot zegen strekt, bij koning Saul was dat niet het geval, maar daarom mogen we nog niet stellen dat de zalving van koning Saul niet werkelijk en waarachtig was. En hoe God uiteindelijk zal oordelen over koning Saul, daar zullen wij maar geen uitspraak over doen.
Bron citaten: ‘Maarten Luther – Mijn enige troost – 365 dagen met de HC’ – samengesteld en vertaald door H.C. van Woerden, sr. – Den Hertog uitgeverij (2015)
Leestips: Psalm 51 en Romeinen 6.
Bron afbeelding: Dagelijkse Broodkruimels