‘Julie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.’ En Ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel.‘ (Uit Matteüs 5 de verzen 43-45)
Geciteerd 1: ‘Er is absoluut niets wat Jezus uit zijn Joodse context haalt, of waarin Jezus zich distantieert van het Jodendom. Maar hij is wel uitzonderlijk, hij is geniaal. Ik ken niemand anders die zegt: heb je vijanden lief. Dat is erg moeilijk trouwens. Ik bedoel, het lukt me best om niemand te vermoorden. Maar je vijand liefhebben?
Geciteerd 2: Bij protestanten zie ik vaak – dat komt door Maarten Luther – dat ze naar de Joodse wet kijken als een probleem, kijk maar naar het verhaal van de barmhartige Samaritaan. Jezus komt dan om genade te brengen – in tegenstelling tot de wet.
‘Werden we in de tijd dat we nog Gods vijanden waren al met Hem verzoend door de dood van Zijn Zoon, des te zekerder is het dus dat wij, nu we nu we met Hem zijn verzoend, worden gered door diens leven.‘ (Uit Romeinen 5 vers 10)
Geciteerd 3: In de tijd van de Evangeliën meden Joden het contact met Samaritanen. Zij beschouwden hen vanwege hun gemengde bevolking als onrein. Hun eredienst in Sichem werd onwettig geacht. Door het godsdienstig ‘establishment’ der Joden werden zij geminacht; de afkeer van de gewone man voor de Samaritanen betrof meer hun afkomst en geschiedenis, dan hun godsdienstige overtuiging. De Samaritaanse vrouw verwonderde zich erover dat de Jood Jezus met haar sprak.
– Johannes 4:9 De Samaritaanse vrouw dan zei tot Hem: Hoe vraagt U die een Jood bent, van mij te drinken die een Samaritaanse vrouw ben? Want Joden hebben geen omgang met Samaritanen. (Telos)
(…) Dat de Samaritanen door de Joden geminacht werden, blijkt uit de woorden van Jezus’ tegenstanders:
– Johannes 8:48 De Joden antwoordden en zeiden tot Hem: Zeggen wij niet terecht dat U een Samaritaan bent en een demon hebt?
(…) Toen Jezus van Galilea naar Jeruzalem ging, weigerden Samaritanen van een zeker dorp hem te ontvangen, omdat Hij op weg was naar Jeruzalem.
– Lukas 9:52 En Hij zond boden voor Zich uit. En zij gingen heen en kwamen in een dorp van Samaritanen om voor Hem een verblijf in gereedheid te brengen. En zij ontvingen Hem niet, omdat Hij op weg was naar Jeruzalem. Toen nu zijn discipelen Jakobus en Johannes dit zagen, zeiden zij: Heer, wilt U dat wij zeggen dat vuur van de hemel moet neerdalen en hen verteren zoals ook Elia heeft gedaan? Hij echter keerde Zich om en bestrafte hen en zei: U weet niet van welke geest u bent. Want de Zoon des mensen is niet gekomen om zielen van mensen te verderven maar te behouden. En zij gingen naar een ander dorp.
Opgemerkt: Dat we de barmhartigheid en zorg van de Samaritaanse man in de gelijkenis van Jezus in verband brengen met de barmhartigheid en zorg van onze God voor ons mensen, die van nature vijanden van God zijn, valt dus niet te wijten aan Maarten Luther, maar het Evangelie van onze Heer en Heiland (Messias) is daar zelf de oorzaak van.
Zie ook deze voorgaande blog: ‘Dat komt door Maarten Luther’?
Bron citaat 1-2: ND Geloof – ‘Amy-Jill Levine strijdt tegen anti-Joodse interpretatie van de Bijbel. ‘Erken de schade en bekeer je’’ – door Bas Meeuse
Bron citaat 3: https://www.christipedia.nl/wiki/Samaritanen
‘Herinner allen eraan dat ze overheid en gezag moeten erkennen en gehoorzaam moeten zijn, bereid om altijd het goede te doen, dat ze van niemand kwaad mogen spreken, vredelievend en vriendelijk moeten zijn en zich tegenover iedereen zachtmoedig moeten gedragen. Ook wij waren eens onverstandig, ongehoorzaam, op de verkeerde weg, slaaf van allerlei begeerten en lusten. Ons leven stond in het teken van boosaardigheid en afgunst, we verafschuwden en haatten elkaar. Maar toen zijn de goedheid en de mensenliefde van God, onze Redder, openbaar geworden en heeft Hij ons gered, niet vanwege onze rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid.’ (Uit Titus 3 uit de verzen 1-5)
Bron afbeelding: Church of Christ at Milestone