‘Dat komt door Maarten Luther’?

En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, en wel genade op genade. Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn er door Jezus Christus gekomen.‘ (Uit Johannes 1 vers 16-17).

God, Die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van Zijn vertrouwen in de heidenen door hun de Heilige Geest te schenken, zoals Hij Die ook aan ons geschonken heeft. Hij heeft geen enkel onderscheid (meer) gemaakt tussen ons en hen, want Hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. Waarom willen jullie dan God (Gods beleid) trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen.’ (Uit Handelingen 15 de verzen 8-10).

Hij heeft ons geschikt gemaakt om het Nieuwe Verbond te dienen (1): niet het Verbond van een geschreven Wet, maar dat van Zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend. Wanneer wat de dood bracht en met letters in steen werd gegrift, al met zoveel luister verscheen dat het volk niet naar Mozes kon kijken door de stralende glans op zijn gezicht – een glans die verdween – zal dan wat de Geest brengt niet nog groter luister hebben.’ (Uit 2 Korintiërs 3 de verzen 6-8)

Geciteerd 1: Hoogleraar Joodse studies Amy-Jill Levine ziet dat er veel misvattingen bij christenen zijn over het Joodse karakter van het Nieuwe Testament. ‘Er gaat echt iets fundamenteel mis als je het Jodendom slecht moet laten lijken om Jezus goed te laten lijken.’
Amy-Jill Levine is hoogleraar Joodse studies en Nieuwe Testament aan de Hartford International University for Religion and Peace in de Verenigde Staten. Ze is zelf Joods en was deze week in Nederland in verband met de presentatie van het Nieuwe Testament met Joodse toelichtingen, vertaald door het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Levine is een van de hoofdredacteuren van dat werk.
Die Joodse toelichtingen zijn hard nodig, vindt Levine. Onbegrip over de Joodse achtergrond van het Nieuwe Testament leidt vaak tot onbedoeld anti-Joodse uitleg van de Bijbel, zelfs in preken.

Geciteerd 2: In christelijke kringen zeggen mensen bijvoorbeeld vaak dat Jezus een superliberale Jood was. Bij protestanten zie ik vaak – dat komt door Maarten Luther – dat ze naar de Joodse wet kijken als een probleem, kijk maar naar het verhaal van de barmhartige Samaritaan. Jezus komt dan om genade te brengen – in tegenstelling tot de wet.
Christenen zeggen dan tegen mij: ‘Jullie Joden hebben al deze wetten en wij mensen kunnen die niet volgen (houden). Jezus zegt gewoon: heb God lief en heb je naaste lief.’ Maar dat is een misvatting over Jezus. Want aan het begin van de Bergrede zegt Jezus dat elke jota of tittel van de wet van kracht blijft, zolang de hemel en de aarde bestaan.

Opgemerkt 1: Lees Hebreeën 3 over het verschil tussen het werk van Mozes en dat van onze Heer. En in de verzen 7 t/m 19 gaat het niet over de mate van wetsbetrachting en zondigen tegen de wet – want daar was in het OT inderdaad ook al vergeving voor verkrijgbaar (2) – maar over ongeloof. Dat was de oorzaak van hun koppigheid en ongehoorzaamheid. ‘Want alleen als we resoluut blijven vasthouden aan ons aanvankelijk vertrouwen (geloven dat God ons om Christus’ wil aanneemt als zijn kinderen), blijven we deelgenoten van Christus.’ (vers 14)

Opgemerkt 2: Lees ook Galaten 3 nog maar weer door.

Geciteerd 3: Het Nieuwe Testament is trouwens een uitstekende bron over de geschiedenis van Joodse vrouwen. Vrouwen bezaten huizen, hadden eigen geld, konden reizen op eigen gelegenheid, konden naar de synagoge, naar de tempel, enzovoorts.
Maar laat me nog één voorbeeld geven. Veel van mijn christelijke vrienden denken dat alle Joden in de tijd van Jezus een strijder verwachtten die de Joden zou bevrijden van de Romeinen. Ze zouden een politiek gewelddadige messias verwachten. De reden dat de Joden Jezus verwierpen, zou zijn dat hij het over vrede had. Joden hadden in de eerste eeuw echter niet maar één idee over de messias. Sommigen verwachtten de aartsengel Michael, sommigen de profeet Elia, sommigen een herder, sommigen helemaal niets.’

Geciteerd slot: ‘Zeg geen dingen over Joden en hun geschiedenis als je dat niet in hun gezicht zou zeggen. Er kan zomaar een Jood in je kerk zitten; houd daar rekening mee. Maak goed gebruik van de beschikbare bronnen, waaronder deze nieuwe uitgave van het Nieuwe Testament met Joodse toelichtingen. Praat niet over Joden, praat met hen. Nodig een keer een lokale rabbijn uit in je kerk om over de wetten te praten. Als we samen deze teksten lezen, zien we nieuwe dingen. Christenen kunnen veel leren van Joden als het gaat om het omgaan met moeilijke teksten. Dan heb ik het over Johannes, maar ook over wat christenen het Oude Testament noemen.

Opgemerkt slot: Behartenswaardige woorden (aanbevelingen) van deze hoogleraar Nieuwe Testament en Joodse studies aan de Hartford International University for Religion and Peace en emeritus-hoogleraar aan de Vanderbilt University in Nashville, Amerika.

(1) Ook Maarten Luther was met zijn verkondiging een dienaar van dat Nieuwe Verbond en onze voorgangers zijn dat toch ook?!
(2) Denk hierbij ook aan de koperen slang (Numeri 21).

Zie ook de vervolg blog: ‘Dat komt door Maarten Luther’? (Vervolg)’

Bron citaten: ND Geloof – ‘Amy-Jill Levine strijdt tegen anti-Joodse interpretatie van de Bijbel. ‘Erken de schade en bekeer je’’ – door Bas Meeuse

Vasthouden aan het geloof dat we belijden…
Nu wij een hooggeplaatste Hogepriester hebben Die de hemel is doorgegaan, Jezus de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. Want de Hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat Hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat Hij niet vervallen is tot zonde. Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.‘ (Uit Hebreeën 4 de verzen 14-16)

Bron afbeelding: Life, Hope & Truth

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie