Tot ‘betere mensen’ gemaakt?

Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat wij hem naleven? Nee, door de wet die eist dat wij geloven.’ (Uit Romeinen 3 vers 27)

Geciteerd 1: ‘Dat een kerkelijke gemeente vergrijst en ophoudt te bestaan is gewoon een ramp, maatschappelijk gezien. Omdat er een band met het verleden wordt doorbroken. Omdat er een geloofscultuur verdwijnt, die mensen over zichzelf laat reflecteren, die het leven van mensen vernieuwt en hen… ja, tot betere mensen maakt.

Opgemerkt 1: De gelovigen worden in Christus’ gemeente geen betere mensen, maar bruikbare mensen: bruikbaar in Gods hand. Het zijn mensen die zich door onze Heer laten roepen en gezeggen en daarom dagelijks onder gebed in Zijn voetsporen willen gaan. En met dat gaan in Zijn voetsporen mogen zij Zijn zegen verwachten. Het komt niet van hen wanneer hun leven ook daadwerkelijk niet alleen henzelf, maar ook anderen tot zegen strekt. Dat mogen ze niet aan hun ‘betere mensen geworden/gemaakt zijn’ toeschrijven.

Geciteerd 2: ‘Oecumene gaat over verzoening. Over wonden die geslagen zijn, tussen broers en zussen. Het minimale is dat ze weer ‘on speaking terms’ raken. Liever nog: een vorm van samenleven hervinden en hernemen. In mijn intrededienst heb ik gepreekt over Genesis 45, Jozef die zich bekend maakt aan zijn broers. Als Jozef dat doet, begint hij uitgebreid te huilen, want er zijn nogal wat wonden geslagen.

Opgemerkt 2: Ja, dat is waar! En Jozef schrijft het niet aan zichzelf toe, dat hij zijn vader en broers tot zegen mocht worden, daar in Egypte! Hij zegt niet: Laat je nu ook maar tot een beter mens maken, zoals ik. Hij bepaald hen bij wat God in en met zijn leven gedaan had en met wat hij ook nog door het leven van zijn broers leven kan en zal doen. Daar moesten ze zich op richten. Tot goede instrumenten worden in Gods hand, zonder daarmee jezelf tot een beter instrument te verklaren dan anderen. Ook door het handelen van zijn broers (en dat van de Egyptenaren) heen had God gewerkt om Jozef tot een zegen te stellen, voor zijn vader en broers en ook voor de Egyptenaren. En die zegen had tot doel de verlossing van deze wereld mee door wat God van plan was met en door de kinderen van Israël.

Geciteerd 3: Ik gun het de toekomstige theologen van harte dat ze ook eens nadenken over een loopbaan buiten de kerk. Daar wordt de wereld alleen maar beter van.

Opgemerkt 3: Wij gelovigen kunnen de wereld niet beter maken voor onszelf of voor een ander, maar wij mogen met Gods hulp de ander(en) wel helpen door zelf gelovig de hoop die het Evangelie ons verkondigd* te aanvaarden en daar dan ook naar te leven, opdat ook anderen hun hoop op de God van het Evangelie zullen stellen.

* Zie Handelingen 28 : 20.

Bron citaten 1-2: ND Geloof – ‘Coen Wessel, boegbeeld Raad van Kerken, gooit het roer om. ‘Standpunten ventileren slaat gesprek dood’’ – door Koos van Noppen
Bron citaat 3: ND Opinie – ‘Beste nieuwe eerstejaars theologie, beperk je niet tot de kerk. Ook in de wereld is veel te doen’ – Column van Jan-Willem Wits.

Want het is juist omwille van de hoop van Israël dat ik deze boeien draag.’
(Uit Handelingen 28 uit vers 20)

Bron afbeelding: Penny Cooke

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie