Onontkoombare (armetierige?) cirkelredenatie van het geloof?

En wij hebben het profetische woord, dat vast en zeker is, en jullie doen er goed aan daarop acht te slaan als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in je hart.’ (Uit 2 Petrus 1 vers 19)

Geciteerd 1: Wat de kerk gelooft komt op uit de Bijbel; tegelijk bepaalt datzelfde geloof hoe de Bijbel gelezen moet worden. Dat is een cirkelredenering van jewelste, maar misschien ontkom je daar op zulk fundamenteel niveau niet aan. Wat houdt die ‘regel van het geloof’ in? Voor Irenaeus en eigenlijk de hele kerk na hem is dat: dat God mensen redding aanbiedt in Jezus Christus, samengevat in wat wij later de Apostolische Geloofsbelijdenis zijn gaan noemen (Irenaeus citeert een oudere, kortere versie in zijn werk).
Geciteerd 2: Ieder mens mag zelf de Bijbel lezen, en die toepassen – dat dat goed is, is een van de inzichten van de Reformatie. Maar wil je chrístelijk de Bijbel lezen, dan laat je je in elk geval inkaderen door wat de kerk altijd en overal heeft geloofd. De problemen zijn daarmee nog niet opgelost, maar het is in elk geval iets.

Opgemerkt 1: De Bijbel zegt ons (voor) dat dit ons van God geschonken Woord het werk van de Heilige Geest is. Ook vertelt dit Woord van God ons, dat onze God een almachtig God is, Schepper van de hemel en van de aarde. Wanneer we die woorden uit Gods Woord aanvaarden en belijden, dan is het ons ook genoeg om de Schrift (de Bijbel, Gods Woord) de Schrift te laten uitleggen. Dan kunnen we zelfs ook aanvaarden dat allerlei moeilijke passages, en voor ons mensen soms moeilijk te rijmen gedeelten of o.i. zelfs tegenstrijdheden, niet toevallig een plaats kregen in Zijn Woord. Het betekent dat we ons steeds weer zullen vernederen onder Gods Woord en dat niet in het minst door ons ook te vernederen jegens elkaar door ook steeds weer met elkaar te luisteren naar Gods Woord en te willen horen wat ook anderen (vroeger en nu) daaruit geleerd en begrepen hebben. Maar dat zonder heerszucht en zonder een heel machtsapparaat, want juist ook binnen de kerken zal gelden ‘Niet door kracht en macht en geweld maar door Mijn Geest zal het geschieden’. Dat vraagt om geloofsvertrouwen.

Opgemerkt 2: Het is beslist niet zo dat ‘de Reformatie’ ieder mens de Bijbel voor zichzelf wil(de) laten lezen en toepassen. Nee, ‘de Reformatie’ was er juist op gericht om de Bijbel weer met z’n allen te gaan beluisteren, ook samen met de kerk van vorige eeuwen, en/maar dat dan niet direct overstemd door wat de kerk (de RK) en allerlei ‘kerkvaders’ daarover te zeggen hadden en hebben, maar gegrond op een gezamenlijk vastgestelde belijdenis, zoals we die bezitten in de Twaalf Artikelen van het Geloof.

Opgemerkt slot: We horen tegenwoordig zelfs wel van de kansels predikanten ons, en daarmee ook de jeugd, voorhouden dat (ook) zij wel (geplaagd worden door) twijfelen aan de betrouwbaarheid van Gods Woord. Maar dat is helemaal geen goede en/of aan te prijzen geloofspraktijk! Het is twijfelen aan de betrouwbaarheid en de almacht en de liefde van God Zelf en dat begon dus direct al bij het eerste mensenpaar. Dat is beslist niet voor niets zó voor ons opgetekend! Wij zullen daar lering uit trekken! Wij zijn inmiddels ook vele malen verder dan het eerste mensenpaar wat de Godsopenbaring door Zijn Woord betreft. Wij belijden: In Christus is Gods Woord Mens geworden en in en door Hem zijn al Gods beloften ‘ja en amen’ gebleken.

Bron citaten: ND Geloof – ‘De Bijbel is Gods Woord – wat betekent dat nog als iedereen er iets anders in leest?’ – Dick Schinkelshoek

Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat; want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken.‘ (Uit 2 Petrus 1 de verzen 20-21)

Bron afbeelding: Biblia

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie