Waar een mens eerst allemaal in thuis moet raken…

Over ‘sola Scriptura’ gesproken…

Geciteerd: Toen ik (a) en jaar of 18 was, kwam de Heere in mijn leven. Ik was Duits gaan studeren en liep met geestelijke vragen: Hoe kan ik gered worden van mijn schuld, mag ik ‘zomaar’ tot Christus vluchten? Van de Schotse puritein William Guthrie (1620-1665) leerde ik hoe gewillig de Heere is om zondaren te redden en dat er ruimte is bij Christus. Dat was een eyeopener voor me. Geloven is niet iets bedenkelijks, maar een plicht. Wie gelooft, stemt immers in met „Gods plan om zondaren door Christus Jezus zalig te maken”, schrijft Guthrie. Dat gaf mij veel vrijmoedigheid om tot Jezus te vluchten. Omdat ik de genoemde inzichten niet altijd kon rijmen met wat ik ’s zondags in de kerk hoorde, ben ik veel theologische boeken gaan lezen. Ik wilde uitzoeken hoe het nu precies zat. Het is goed om in zo’n situatie niet alleen schrijvers te kiezen met wie je het eens bent. Kennisnemen van een andere opvatting kan tot nadenken stemmen. Je moet dan wel thuis zijn in de gereformeerde leer en het gelezene kunnen toetsen aan de Bijbel en de belijdenisgeschriften.

Opgemerkt 1: Deze hoofddocent lijkt wel te zijn ingehuurd door een GerGem boekhandelaar/boekdrukker. Maar het is toch vooral blijkgeven van minachting voor Gods Woord en gebrek aan vertrouwen op de macht van de Heilige Geest! Allerlei buiten-Bijbelse figuren en hun werken worden aangedragen om hun werken vooral te lezen, want anders wordt het niks. En met andersoortige werken lezen moet je oppassen, want dagelijks bidden om leiding en bewaring van en door de Heilige Geest helpt natuurlijk geen zier als God nog niet in je leven gekomen is.

Opgemerkt 2: ‘Toen ik een jaar of 18 was, kwam de Heere in mijn leven.’ Dus, toen hij gedoopt werd, stond God een andere kant op te kijken en dacht: laat die GerGem-predikant maar wat water morsen op dat ‘breinvolle hoofd(je)’ van hem, als dat tot ontwikkeling gekomen is, dan kan ik er mogelijk eindelijk wat mee. Wel hopen dat hij met de juiste boeken aan de slag gaat…

Opgemerkt 3: Hoe bevrijden we mensen van ook door Puriteinen gepubliceerde misvattingen? Door ze altijd maar weer Gods Woord Zelf voor te houden! Onlangs las ik van een zekere dominee John Flavel (1627-1691), een tijdgenoot van John Bunyan, die ten voorbeeld werd gesteld door een puritein, de (bekende) Schotse prediker Robert Murray M’Cheyne (hij leefde van 1813-1843), dat betrof een dienst waarin Flavel gepreekt had over de tekst die in de SV luidt: ‘Indien iemand de Here Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking. Maranatha’, 1 Kor. 16:22. De HSV geeft de laatste woorden weer met ‘laat die vervloekt zijn’. Na afloop gebeurde er iets wat de gemeenteleden nooit meer zouden vergeten. De predikant stond op om de zegen uit te spreken. Hij bleef lange tijd staan zonder een woord te zeggen. Eindelijk sprak hij met grote bewogenheid: ‘Hoe zal ik deze hele vergadering zegenen, terwijl ieder onder ons, die de Here Jezus niet liefheeft, een vervloeking is? Zonder de zegen te ontvangen, gingen de mensen naar huis…

Opgemerkt 4: ‘Zonder Gods zegen naar huis.’! Wat een hoogmoedige dwingelandij van de predikant aan het slot van deze dienst. De gemeente zal de zegening van de verkondiging van Gods Woord dus niet meegekregen hebben als het aan die predikant lag. Dat bleek ook wel uit het vervolg van dit verhaal: een vijftienjarige jongen deed er honderd jaar over om eindelijk (zelf) tot de conclusie te komen dat hij (nog) schuldig stond tegenover God. En toen sprak hij eindelijk (maar) weer (eens) het tollenaarsgebed uit… God was eindelijk toch nog in z’n leven gekomen. Ja, want God heeft alle tijd, die laat mensen rustig (honderd jaar) wachten op Zijn tijd… En het kan ook altijd nog dat Hij een dopeling gewoon voor altijd ‘links laat liggen’, zo is Hij nu eenmaal, daar kon/kan geen Mens wat aan doen…

(a) Dr. Jan van de Kamp (1984) groeide op in een onderwijzersgezin in Renswoude, dat was aangesloten bij de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Na zijn studie Duits promoveerde hij in 2011 op een kerkhistorische studie.
Van de Kamp is universitair hoofddocent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarie in Amsterdam. In die hoedanigheid geeft hij leiding aan het Research Center Puritanism and Piety (ReCePP).

Bron citaat: RD Cultuur & Boeken – ‘Jan van de Kamp leest om de werkelijkheid te begrijpen’- door Rudy Ligtenberg

Jezus zei tegen hem: ‘Omdat je Me gezien hebt, geloof je. Zalig zijn zij die niet zien en toch geloven. Jezus heeft nog veel meer wondertekenen voor Zijn leerlingen gedaan, die niet in dit boek zijn opgenomen, maar deze zijn opgeschreven opdat jullie geloven dat Jezus de Messias is, de Zoon van God, en opdat jullie door te geloven leeft door Zijn Naam.’ (Uit Johannes 20 de verzen 29-30 – zie hierbij ook Prediker 12 : 12-14)

Bron afbeelding: SlidePlayer

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie