‘Uit haar verschijning spreken kracht en waardigheid,
de dag van morgen ziet ze lachend tegemoet.
Ze spreekt wijze woorden,
wat ze zegt zijn liefdevolle lessen.’
(Uit Spreuken 31 de verzen 25-26)
Geciteerd vooraf: Reformatorische vrouwen worstelen met een genderkloof en hebben behoefte aan een open gesprek over de rol van man en vrouw. Dat was een van de conclusies van de zogeheten Biblebeltdag die eind 2023 werd gehouden in Gouda. (1)
Geciteerd 1: Van den Heuvel: „God schiep de mens, man en vrouw, naar Zijn beeld. Er is inderdaad onderscheid in taken en eigenschappen. Tegelijkertijd: als ik de Bijbel op dit punt lees, zie ik niet een dwingend kader. De deugdzame huisvrouw uit Spreuken 31 floreert bijvoorbeeld door de activiteiten die ze onderneemt. Ze plant een wijngaard, drijft handel, weeft kleding en zorgt voor de armen. Dat is meer dan kinderen baren en voor haar gezin zorgen.”
Herweijer: „Deze vrouw doet dat natuurlijk niet uit carrièredrang, maar ten dienste van het gezin. Daardoor kan haar man een vooraanstaande positie hebben.”
Opgemerkt 1: Is het werkelijk waar dat deze echtgenoot van de ‘sterke vrouw’ uit Spreuken 31 een vooraanstaande positie bekleed? Of geniet hij misschien vooral vanwege háár functioneren bekendheid en respect bij ‘de oudsten in de poort’*: Hoe kan het toch dat zo’n eenvoudige man zo’n florerende vrouw en zo’n florerend gezin heeft? Dat zal/kan toch niet alleen aan die vrouw liggen…
Geciteerd 2: Klaassen: Dat (het marxisme) wilde vrouwen onafhankelijk maken van mannen. Dat ideaal is opgepakt door de feministische beweging en dan komt in de jaren zestig de seksuele revolutie. De opkomst van anticonceptie maakt het voor vrouwen mogelijk de arbeidsmarkt op te gaan zonder last te hebben van kinderen. Die ontwikkeling, die dus al in de 19e eeuw begon, werkt door. En dit denken sluipt ook de gereformeerde gezindte binnen.”
Opgemerkt 2: Het is verwonderlijk (en ook bedroevend!) dat juist christelijke echtparen de aanvang van het gezin (het moment waarop na het huwelijk besloten wordt om ook aan de kinderzegen te gaan ‘werken’) en ook later de uitbreiding van het gezin niet op een natuurlijke manier hebben weten (leren!) te bewerkstelligen. Zelf zou ik zeker de ‘penetratiedrang’ na onze huwelijkssluiting heel best hebben willen en kunnen beheersen en uitstellen en het zou het wederzijds genieten van onze seksualiteit zeker ten goede zijn gekomen of daar zeker niet vanaf gedaan hebben (zeker wat mijzelf betreft lag het toen zo!). Later hebben we deze natuurlijke manier van uitstellen en voorkomen van (te snelle) verdere gezinsuitbreiding heel wat jaren toegepast. In 1 Korintiërs 7 geeft de Heilige Geest echtgenoten daar ook alle ruimte voor en het kan echtgenoten juist helpen om zich nog meer in liefde aan elkaar en aan het gezin te geven en ook aan het nodige overige werk in dienst van het koninkrijk van God in het de gemeentelijk/kerkelijk en/of ook in het maatschappelijk samenleven.
Geciteerd 3: Klaassen: Ik zeg niet dat het eenverdienersmodel alleen goed is. Maar er zijn vragen te stellen bij sommige motieven om als vrouw –best veel– te werken. Ik vind het bijvoorbeeld lastig als ik bij jonge echtparen zie dat zij de kinderzegen uitstellen in verband met werk en carrière. Dat vind ik een voorbeeld van seculiere beïnvloeding. Tegenwoordig vraag ik in de huwelijksgesprekken expliciet of stellen openstaan voor de kinderzegen. Als dat niet zo is, moet je niet trouwen – uitzonderingssituaties rond bijvoorbeeld gezondheid daargelaten.”
Opgemerkt 3: Daar gaat onze christelijke vrijheid en verantwoordelijkheid! En dat vanwege een man die zich toch wel een hoofd voelt in de gemeente en daar graag op zijn manier met zijn (!) inzicht(en) en oordelen de leiding wil hebben over de gewetens. Mogen we hier niet ook wijzen op Jezus woorden over mensen die vermoeid en belast zijn geworden en dat mee door wat de ‘kerkleiders/theologen’ in Zijn tijd hier op aarde de mensen wilden opleggen?!
Geciteerd 4: Klaassen: Vanuit de Bijbel zie ik dat de man naar buiten gaat. Adam is uit de aarde en is er om op die aarde te werken. De vrouw mag dat ook doen, maar ik denk wel dat dit een primaire roeping van de man is. Het huwelijksformulier definieert dat ook zo: dat de man in het zweet van zijn aanschijn brood eet en op die manier voor zijn gezin zorgt. Het is prima als de vrouw bijdraagt en ook werkt, maar wel in de verhouding zoals ik die zojuist schetste.”
Opgemerkt 4: Ook ik werd er niet blij van wanneer ik ’s avonds mijn echtgenote bezweet en vermoeid in bed aantrof, vooral als ik na een dag werk toch nog zoveel energie overgehouden had om ook seksueel nog aan mijn trekken te willen komen… 😉
Geciteerd slot: Er zou meer aandacht moeten zijn voor hoe de man zijn rol invult, in plaats van alleen te focussen op de rol van de vrouw. Van den Heuvel: „Eens. Het lijkt soms dat de eerste roeping in het gezin voor de vrouw net wat meer geldt dan voor de man. Maar dat is niet zo. En dus hebben mannen niet carte blanche om voltijds te werken, in allerlei besturen te zitten, actief te zijn in de gemeenteraad en dan enkel op zondag thuis te zijn om het vlees te snijden. Dan gaat er toch iets mis.”
Opgemerkt slot: Dat het een batig saldo mag hebben deze gesprekken!
* Tenminste wanneer die ‘oudsten in de poort’, als bijv. later een Nathanaël (Zie Johannes 1 : 47), zelf ook ‘oprechte Israëlieten, zonder bedrog’ waren. Je moet het een ander ook gunnen.
(1) Jannet Herweijer, Gonda van den Heuvel, Elise van Hoek en Maarten Klaassen gaan in gesprek over scheppingsorde en veranderende maatschappij en wat dat betekent voor de rol van de vrouw én van de man.
Bron citaten: Mens & samenleving – ‘In gesprek over scheppingsorde en rolpatronen rond M/V; „Deugdzame huisvrouw plant ook een wijngaard en drijft handel”’ – door Linda den Hollander en Robert van der Stelt.
‘Haar man geniet bekendheid in de stad,
hij vergadert met de oudsten in de poort.’
(Uit Spreuken 31 vers 23)
Bron afbeelding: Woman Of Noble Character