‘Zolang wij dat niet goed begrepen hebben’…

Kinderen, zolang Christus geen gestalte in jullie krijgt, doorsta ik telkens weer barensweeën om jullie.‘ (Uit Galaten 4 vers 19)

Geciteerd 1: Het is moeilijk maar toch cruciaal om hierin het evenwicht te bewaren. Waar die balans ontbreekt, ontstaat eenzijdigheid. Het valt moeilijk te ontkennen dat dat geldt voor een deel van de preken in de gereformeerde gezindte, breder dan de Gereformeerde Gemeenten dus: daarin klinkt de nodiging tot het heil, de oproep tot geloof en de plicht om te geloven met veel minder klem dan in de tijd van de Reformatie en de Nadere Reformatie. Wordt er vanaf zulke kansels nog gewaarschuwd dat de zonde van ongeloof ernstiger is dan overspel en moord, omdat die God tot leugenaar maakt? Tegelijkertijd klinkt in de boeken van dr. Van den Brink veel te weinig door dat wedergeboorte een groter wonder is dan de schepping, en dat „wij allen vervloekt, verdoemd en verloren [zijn]. Zolang wij dat niet goed begrepen hebben*, zullen wij nooit proeven wat het betekent genade en barmhartigheid van God te ontvangen” (Calvijn).

* Zie Matteüs 11 : 25-26: ‘Voor verstandigen en wijzen verborgen, maar aan kinderkens geopenbaard…’ en ook 1 Korintiërs 1 : 20 en 2 : 13-16.

Geciteerd 2: „Het moet naar de ondergang toe met ieder mens. Als nu de mens zo ondergaat en tot niets wordt met al zijn kracht, werk en hele bestaan, als er niets meer dan een ellendige, verdoemde, verlaten zondaar overblijft, komt de Goddelijke hulp en kracht” (Luther).

Geciteerd 3: In evenwichtige preken klinken beide kanten door, zoals bijvoorbeeld bij de achttiende-eeuwse Schotse predikant ds. Thomas Boston. Hij drong er bij élke zondaar op aan dat hij de plicht heeft om de belofte van genade te [geloven], maar beschrijft ook welke twaalf bijlslagen nodig zijn om zo’n zondaar los te kappen uit de oude stam Adam en over te brengen in Christus.

Opgemerkt 1: Dringt Paulus Timoteüs er niet toe om heel Gods Woord te verkondigen (1) en daarmee doelde Paulus toentertijd toch echt op m.n. het Oude Testament en dat dan gelezen en uitgelegd en toegepast met het licht van het Evangelie, zoals hij dat als apostel verkondigd had. En wanneer dat gebeurt in een gemeente, ja dan zal een predikant niet elke preek moeten willen uitblinken door het aanbrengen van evenwichtigheid, want dan moet hij het Bijbelgedeelte waarover gepreekt wordt al gauw geweld aan doen. Het gaat dus om de doorgaande prediking van Gods Woord in/aan de gemeente, daarmee en daardoor zal de gemeente gebouwd worden in het geloof. Dat laatste is toch echt Gods werk! (Zie 1 Korintiërs 3 : 6-7)
(1) Zie 1 Timoteüs 4 : 11-16 en 2 Timoteüs 3 : 14 t/m 4 : 5.

Opgemerkt 2: Wanneer we bij onszelf of anderen willen meten hoeveel wij begrepen hebben van ons ‘vervloekt, verdoemd en verloren zijn’ dan zullen wel velen beneden de ‘intellectuele maat’ van het begrijpen van Calvijn (en universitair geschoolde predikanten) vallen. Maar Paulus schrijft aan de gemeente te Rome (in Romeinen 6): ‘Hoe zouden wij (gedoopten!), die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven – hoe zouden wij het daarin nog uit kunnen houden nu Gods genade in Christus ons verkondigd is – ? Weten jullie niet – is het jullie niet verkondigd? – dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in Zijn dood? We zijn door de doop in Zijn dood met Hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. Als we delen in Zijn dood zullen we ook delen in Zijn opstanding.‘ (Lees het zelf nog weer na in deze brief!)

Opgemerkt 3: Zoals we niet kunnen afgaan op een enkele Bijbeltekst om daar een hele leer op te grondvesten, zo kunnen we ook niet een enkel citaat uit de Woordverkondiging van Luther plukken om daarmee een bepaalde kerkelijke leer (uitleg en toepassing van de Dordtse leerregels) al of niet te bevestigen.

Opgemerkt slot: Bij die twaalf bijlslagen waar Boston het over heeft, daar wil ik nog maar weer wijzen op Romeinen 6 en op 1 Korintiërs 3. En daarbij ook het volgende ter overweging meegeven: Zijn de Institutie (van Calvijn), de Dordtse leerregels (van een gereformeerde synode) en allerlei (‘verplichte’) dikke boekwerken (van puriteinen als Jonathan Edwards en Thomas Boston bijv.) niet nogal in tegenspraak met het bij de reformatie weer beleden ‘sola Scriptura’?

> Leestips: Galaten 4 (en Romeinen 6 en 1 Korintiërs 3).

Zie hierbij ook deze blog: ‘Ons een nieuw testament nagelaten?

Bron citaat: RD opinie | Toegespitst – ‘Loopgravenoorlog rond Dordt doet de Leerregels geen recht’ – door Steef de Bruijn

Jullie zijn geen slaven meer, jullie zijn kinderen van God en als Zijn kinderen zijn jullie erfgenamen, door de wil van God.’ (Uit Galaten 4 vers 7)

Bron afbeelding: Viewpoint

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie