Wat een theologie/theoloog al niet vermag…

Vanuit Hem groeit het hele gebouw, steen voor steen, uit tot een tempel die gewijd is aan Hem, de Heer, in wie jullie ook (oud én jong!) samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God (naar Zijn belofte!) woont door de Geest.‘ (Uit Efeziërs 2 de verzen 21-22)

Geciteerd 1: Schilder constateerde dat de gereformeerde ecclesiologie nogal wat onduidelijkheden en inconsequenties bevatte. Als rechtgeaard theoloog zette hij zich ervoor in (op dit gebied) een stap verder te zetten (1). Met zijn geweldige denkkracht ontwierp hij een kerkvisie waarin verschillende ongerijmdheden (van bijvoorbeeld Johannes Calvijn, Abraham Kuyper en anderen) overstegen werden. Net als veel theologen voor hem beoogde hij een kerkleer te presenteren die meer recht deed aan Gods Woord en zoveel mogelijk helder en logisch was. Hij werd daarin gedreven door diepe eerbied en liefde voor zijn Heiland Christus, die met de gedachte gekomen was om iets te gaan opzetten wat Hij ‘kerk’ noemde. De christelijke kerk zou ontstaan (Matteüs 16 vers 18). Het ging Schilder om de vraag wat Christus met dit nieuwe fenomeen beoogde.
Staande op de schouders van theologen uit de eeuwen voor hem keek hij verder dan zij en bracht hij de theologie verder. Zijn dynamische kerkleer zette vooral iedere gelovige tot nadenken over zijn plaats en taak in de kerk waar hij lid van was. Schilder bracht nieuw leven (2) in verstarde kerkelijke verhoudingen, een verfrissend ecclesiologisch bad.

Opgemerkt 1a: ‘Zijn dynamische kerkleer zette vooral iedere gelovige tot nadenken over zijn plaats en taak in de kerk waar hij lid van was.’ Zou het? En heeft het ons geholpen? Of hielden de meesten het liever bij nadenken alleen? Kunnen en durven we werkelijk beweren dat het zo werkt(e) in de gemeenten van onze Heer? Of wijst Gods Woord ons toch een andere weg om geholpen te worden onze plaats en taak te leren verstaan in de gemeente waar wij lid van zijn? Want anders moeten we toch vaststellen dat de kerk eeuwenlang de kracht en helderheid van deze ‘overstijgende dynamische kerkleer’ (node) gemist heeft.
Opgemerkt 1b: ‘Die met de gedachte gekomen was’. Zelfs onze Heer was/is blijkbaar een theoloog met mooie gedachten en plannen. Vanwege Zijn vroegtijdige dood waren die nog niet helemaal helder gemaakt. Hij moest met wat Hij er (indertijd) mee voor ogen had, zelfs wachten tot een ‘Schilder’ Zijn mooie plannen eindelijk eens goed begrepen had. Nu konden Zijn mooie plannen toch nog ‘uit de verf’ komen. De vrijgemaakte kerken hebben een aantal decennia aan dat mooie ‘schilderij’ (‘Schilderwerk/Schilderkerk’) mogen werken.

Geciteerd 2: Door mijn afstudeeronderzoek naar kerkelijk vrijwilligersmanagement sprak ik mensen uit het hele land over hun inzet voor de gemeente. Ik hoorde mensen vol van geestelijk enthousiasme over hun taak, maar ook mensen die niet goed wisten waarom ze hun taak deden en tegen allerlei uitdagingen aanliepen. Daarom vind ik het mooi om ook in deze gemeente mensen te ondersteunen om hun gaven te ontdekken, geestelijk enthousiast te maken en gaven op hun eigen manier in te zetten tot opbouw van de gemeente.

Opgemerkt 2a: Bij ons in de gemeente is sinds kort een ‘HBO-theologe’ aangesteld. Het is de bedoeling dat zij aan de slag gaat met het gavengerichte gemeente zijn, wat ook als hoge prioriteit uit een gemeentebrede enquête is gekomen, vorig jaar.
Opgemerkt 2b: Wat dus eerst een universitair geschoold theoloog voor elkaar wist te krijgen, dat besteden we nu dus uit aan een (jonge/prille) HBO-theologe. Het kan verkeren…*
* Bredero’s lijfspreuk, die wij nu ook kennen en gebruiken was “’t Kan verkeren”, ofwel: het kan veranderen, het leven is wisselvallig.

Geciteerd slot: Neem als Nederlandse Gereformeerde Kerken niet te snel afscheid van het gedachtegoed van Klaas Schilder, bepleit Paul Voorberg. Want dankzij Schilder kijkt iedereen kritisch naar de eigen kerk.
Opgemerkt slot: Je verbaast je over de uitspraken die in dit artikel staan! Maar wat hier beweerd wordt… Kan me wel herinneren dat wij buiten die ‘eigen kerk’ gezet werden*, maar dat krijg je er ook van, als ‘de kerk’ als ‘eigen kerk’ wordt gezien omdat Klaas Schilder (!) het daar voor het zeggen had.
* En natuurlijk kan dat je ook vandaag in een ‘eigen gemeente’ overkomen. Daar hebben we Schilder echt niet voor nodig.

(1) Een kleine stap voor een universitair opgeleid en op andere hun schouders staand theoloog, maar een grote stap (voorwaarts) voor ‘de (ware) kerk’?
(2) ‘Schilder bracht nieuw leven’? Is dat niet roemen in mensenwerk? Wat is Calvijn, wat is Kuyper en wie was die professor Schilder uit het Nederlandse Kampen?

> Zie (lees) meer in deze blog(s): ‘Deel krijgen aan de gemeenschap met Christus…’

Bron citaat 1: ND Opinie – ‘Waarom de kerkvisie van Klaas Schilder nog steeds heel veel zeggingskracht heeft’ – door Paul Voorberg (emeritus predikant te Wezep)
Bron citaat 2: Kerkblad December 2023 van NGK ‘De Ontmoeting’ (Barneveld)

Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toegroeien naar Hem die het hoofd is: Christus. Vanuit dat hoofd krijgt het lichaam samenhang en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt naar zijn/haar vermogen bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de Liefde.’ (Uit Efeziërs 4 de verzen 15-16).

Het is God Die jullie en ons Christus als fundament geeft, Die ons allen heeft gezalfd, heeft gewaarmerkt als Zijn eigendom (met en door onze Doop) en ons als voorschot de Geest gegeven heeft.’ (Uit 2 Korintiërs 1 de verzen 21-22)

Bron afbeelding: Pinterest

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie