De ‘eeuwigheids-vraag’ – ‘Hoe krijg ik een genadig God?’ – is al beantwoord!

Weten jullie (dan) niet – het is jullie toch al verkondigd – dat jullie een tempel van God zijn en dat de Geest van God in jullie midden woont? Indien iemand Gods tempel vernietigd – bijv. door jullie niet als Gods bevrijde kinderen te zien en toe te spreken door het geloof – dan zal God zo iemand vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel zijn jullie zelf.‘ (Geschreven aan ‘zuigelingen in het geloof’ in 1 Korintiërs 3 de verzen 16-17)

Geciteerd: Aan veel predikanten en catecheten wordt regelmatig de vraag gesteld of de preek of de les niet wat praktischer kan zijn. Deze vraag lijkt op gespannen voet te staan met een theologie waarin de thema’s bepaald worden door de orde van het heil en de toepassing van het werk van Christus. Een wat-kan-ik-ermee-preek mist, volgens hen, immers de belangrijkste vraag: Hoe krijg ik een genadig God en hoe komt God aan Zijn eer?

Opgemerkt 1: In de gedoopte gemeente van onze Heer is het beslist niet waar en kan en mag het beslist niet zo zijn dat daar de belangrijkste vraag is ‘Hoe krijg ik een genadig God’ of ‘Hoe kan ik het heil, dat God mij in het Evangelie aanbiedt, mij toe-eigenen’. Het is een grote (de grootste!) overwinning van de satan na de ‘Luther-reformatie’ geweest dat hij deze vraag (weer) tot de belangrijkste vraag heeft weten te maken in veel kerken.

Opgemerkt 2: Alleen daar waar heel de gedoopte gemeente geleerd wordt en door het geloof weet te leven voor het aangezicht van een hen in Christus genadig God en Vader, daar worden de mensen losgemaakt van hun eigen ik (dat eerst nog zekerheid wil en moet zien te verkrijgen over het persoonlijk heil) en in de ware vrijheid gezet (door de bediening van Gods Woord en de sacramenten en het werk van de heilige Geest daarmee) om God en de naaste te dienen met een dankbaar hart. Het onderwijs van Gods Woord dient om hen altijd weer en steeds meer te overtuigen van het feit dat God hen om Christus’ wil een genadig God is en om hen te leren hoe zij in de praktijk van het leven God en de naaste zullen liefhebben en dienen. De(ze) waarheid, die maakt vrij!

Opgemerkt 3: Ook de vraag ‘hoe komt God aan Zijn eer’ is daarmee beantwoord, namelijk: Dat we gelovig amen zeggen op al Gods beloften, die in Jezus Christus ‘ja en amen’ zijn voor/in Zijn gemeente. Maarten Luther zei het zo: De ere Gods is dat we zijn weldaden (gelovig) aannemen. God wil namelijk geen (angstige) slaven maar dankbare kinderen in Zijn huis zien en horen en zo mogen ze ook de wereld weer in gaan om daar als vrije kinderen van God de Vader te leven in navolging van Zijn Zoon. En hoe we dat leven in navolging zullen leven dat leren we door altijd weer te luisteren naar het onderwijs van Gods Woord, niet alleen in de samenkomsten van de gemeente, maar ook thuis en op de scholen (waar dat nog kan) en in de ‘catechisatielokalen’.

Leestip: 1 Korintiërs 3.

Bron citaat: RD Opinie – ‘Maak preek en catechese praktisch, de Bijbel is het ook’ – door Johan Schouls
En ook mee n.a.v. ND Opinie & Columns – ‘Stefan Paas: Jongere christenen voelen zich verlegen met de protestantse reddingsleer’ – door Stefan Paas

Niemand van jullie moet zich daarom laten voorstaan op een ander mens, want álles is van jullie; of het nu Paulus, Apollos of Petrus is, wereld, leven of dood, heden of toekomst – álles is van jullie. Maar (want) jullie zijn van Christus en Christus is van God.’ (Geschreven aan ‘zuigelingen in het geloof in 1 Korintiërs 3 de verzen 21-23)

Bron afbeelding: Knowing Jesus – Bible

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie