‘In vertrouwen op de Heer Jezus hoop ik dat ik Timoteüs snel naar u toe kan sturen; Het zal mij goed doen te weten hoe het met jullie gaat. Er is verder niemand die zich net zo als ik oprecht om jullie bekommert, want alle anderen jagen alleen hun eigen belangen na in plaats die van Jezus Christus.‘ (Uit Filippenzen 2 de verzen 19-21)
Geciteerd 1: Het vaste honk voor Kamphuis is de Nederlandse tak van The School of Life, in 2014 opgericht door de Britse filosoof Alain de Botton als ‘apotheek van de geest’. Cursisten kunnen er een dosis filosofie en psychologie kopen. Doelgroep: werkende, hoogopgeleide stedelingen.
Aan hen verstrekt Kamphuis de middelen. Met boeken als Filosofie voor een weergaloos leven heeft hij zich ontpopt tot de Nederlandse huisfilosoof van The School of Life. In juli en augustus geeft hij twee vijfdaagse filosofische retraites op een landgoed tegen Hilversum aan. Voor een half modaal maandsalaris krijgen de cursisten volgens de website een ‘begeleide zoektocht naar zelfkennis en -ontwikkeling’, een ‘onderzoek over jezelf en het Leven’. Begeleider en ‘meesterspreker’ is Lammert Kamphuis.
Geciteerd 2: Lammert Kamphuis is telg van een vrijgemaakt-gereformeerd geslacht. Zijn opa Jaap gold als de onbetwiste leider van dit orthodoxe kerkgenootschap. Wie ook maar een beetje afweek van de ware leer, ontmoette in hem een gesel Gods die geen kerkelijke sanctie schuwde.
De kerk was volgens een vrijgemaakte kerkhistoricus ‘exclusief radicaal’: alleen dáár en alleen zó was de waarheid te vinden. Het was officieel zelfs de ‘Enige Ware Kerk’ – 120.000 Nederlanders wisten dat, de overige miljarden aardbewoners zaten fout. “We kregen te horen dat anderen ernaast zaten.”
Geciteerd 3: Het waren anderen die de jonge Lammert niet zelf kende, want de wereld waarin hij opgroeide, was een zorgvuldig afgesloten zuil. In Kampen, het Mekka van de vrijgemaakten, waar zijn vader net als zijn opa professor dogmatiek was.
Kamphuis studeerde theologie en filosofie, viel van zijn geloof. Hij werd het zwarte schaap van de familie doordat hij op z’n 29ste de kerk verliet.
Opgemerkt 1: Stel je voor dat onze Heer een heel plan had opgesteld voor/met Zijn discipelen om eerst Jeruzalem, dan Samaria en verder alle volken tot aan het einde der aarde te bereiken. Dan hadden de apostelen na de Pinksterdag de bekeerlingen als rekruten* kunnen zien en behandelen, die nu mee moesten gaan helpen om die plannen z.s.m. ten uitvoer te gaan brengen. Nu dienden ze echter de leden van de gemeente met het onderwijs van Jezus om hen te leren wat het is om in liefde en zorg voor elkaar samen te leven in een gemeente van Hem. Ze lieten dat verspreiden van het Evangelie werkelijk zorgeloos over aan het werk van de heilige Geest! En Die wist heus wel hoe Hij door alles heen het op de Pinksterdag begonnen werk van onze Heer moest laten voortgaan en voortzetten.
* Zelfs de apostel Paulus werd niet door hen gerekruteerd als meest geschikte kandidaat voor verspreiding van het Evangelie onder de heidenen.
Opgemerkt 2: Helaas vinden we die zorgeloosheid en gerustheid niet of nauwelijks terug in de kerken van vandaag. Waar durft men zich te beperken tot de verkondiging van Gods Woord en de bediening van de Sacramenten en het werk dat de Geest daarmee wil doen. Ook in onze Nederlands gereformeerde kerken is men het weer kwijtgeraakt en worden we ook daar weer vanaf de kansels toegeroepen hoe we het gehoorde Evangelie in praktijk dienen te brengen en waar we aan mee kunnen doen om de Geest en ons weer in beweging te krijgen (New Wine conferentie(s)*, etc.) en om weer enthousiast te worden voor de Heer.
* Nergens in de Schrift vinden we grond om ook maar iets van dergelijke ‘opwekkingsbewegingen’ te verwachten en degenen die daar mogen voorgaan (aan het Woord mogen zijn), vallen niet, zoals binnen een gemeente kan en dient te gebeuren, tot de ‘orde van het Woord’ te roepen. Ieder jaar is het weer een verrassing wat men daar mag/laat ‘uitkramen’!
Opgemerkt slot: Aan het einde van de samenkomst vanochtend met viering van het Avondmaal zongen we geen danklied, maar opwekkingslied 769 ‘Bouw uw koninkrijk’, een lied waarmee we God opwekken om nog maar weer aan de slag te gaan met de kerk(en) in ons land. Dat lied is blasfemie!
NB. Zoals in dit lied ‘Wij zijn uw kerk’ wordt gezongen, is dat niet meer een geloofsbelijdenis (zoals in de twaalf artikelen), maar is het een pretentie! Was dat niet precies het probleem in/van de GKv in de jaren zestig en daarna?!
>> Leestip: Kolossenzen 3 : 12-17.
Zie ook deze blog: ‘Belijdenis doen omdat je de leeftijd van een volwassene bereikt?‘
Bron citaten 1-3: Trouw Religie&Filosofie – ‘‘Als je lenig in denken blijft, maakt dat het samen leven soepeler’’ – door Lodewijk Dros.
‘Laat Christus woorden in al hun rijkdom in je wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid en zachtmoedigheid, zing met heel je hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest je vol genade ingeeft. Doe alles wat jullie zeggen of doen in de Naam van onze Heer Jezus, terwijl jullie God, de Vader, danken door Hem.’ (uit Kolossenzen 3 de verzen 16-17).
Bron afbeelding: Knowing Jesus