Over ‘het zaad van de vrouw’…

Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw nageslacht en het hare…’
(Uit Genesis 3 uit vers 15)

Geciteerd 1: Maar het belangrijkste aanknopingspunt vinden we in de Tenach zelf: het verbond van God is met Abraham en Sara beiden. De aartsmoeder is niet tweederangs. Dat geldt ook voor Rebekka en Lea. Het gaat om hun kinderen. Het jodendom heeft dus naast een religieuze ook een etnische component.

Opgemerkt 1: Moeten we niet zeggen de vrouw is zelfs eersterangs! En dat blijkt steeds weer in het Oude Testament en direct ook weer aan het begin van het Nieuwe Testament! Dat Abraham de vader van alle gelovigen genoemd wordt, dat elimineert juist zijn fysieke rol. Isaak was een zoon van de belofte!

Geciteerd 2: Jezus was een Jood, want dat lezen we in de evangeliën. Maar zo simpel ligt die verklaring niet. Allereerst heeft de kerk zelf besloten welke evangeliën leidend zijn, dus welke tot de canon horen. Er is nog een rijtje andere evangeliën dan ‘de grote vier’. Maar ook is het zo dat de vier evangeliën zoals die in het Nieuwe Testament terecht zijn gekomen enorm verschillen. Ze hebben elk hun eigen uitgangspunt en hun eigen theologie, en zijn geschreven met eigen ideeën over Jezus in het achterhoofd.

Opgemerkt 2: Opvallend is dat hier het werk van de heilige Geest helemaal niet genoemd en beleden wordt, terwijl Hij toch, zowel bij het ontstaan van het Oude Testament als bij die van het Nieuwe Testament, en ook bij het werk dat leidde tot de canon-vorming binnen de gemeenten van Jezus Christus, de leiding had. Dat liet Hij niet aan mensenwijsheid over en degenen die een bijdrage hebben geleverd waren nederig (genoeg) gemaakt door Hem om het niet van eigen wijsheid en kunde te verwachten. Dankzij de Heilige Geest is er in de Schrift(en) een eenheid die niet gebroken kan worden – zie hierbij de woorden van onze Heer in Johannes 10 de verzen 34-35!

Geciteerd 3: Was het in de oude tijden niet precies zo als nu? (…) Sterke en wijze mannen en knappe (mooie) vrouwen, hoogstaande mensen (en die vind je veel onder de Joden!), zullen de verlossing brengen. Niet God, maar het ‘zaad’ van de mensen zal door de weg van evolutie de verlossing brengen.’ (…) Naar de profetie van de Schrift zal de antithese steeds meer de geesten gaan beheersen en zullen de gelovigen – als destijds Henoch (zie Judas 1 vers 14) – vervolgd worden. Men zal ze straks boycotten – zie Openbaring 13 vers 17. (…) Het evolutie-geloof is de kracht van de gevallen mens, die ongebroken (1) voor God staat. Het is de kracht van de onboetvaardige wereld. (…) Ja, het zaad van de vrouw zal volkomen verlossen. Maar niet in de zin van de evolutie. (zie Galaten 4 vers 4!)

(1) En met die ‘ongebroken’ mensen (2) – juist ook in ‘de kerk’ (onder ‘het Godsvolk’) werd onze Heer geconfronteerd. Daarop focust de Heilige Geest (!) in het evangelie naar Johannes en daarover lezen we ook weer in Johannes 10 en dat m.n. ook weer in de verzen 22-42.
(2) Zie Psalm 51, Matteüs 5 : 3-10 en Lukas 18 : 9-14.

Bron citaten 1-2: protestantsekerk-nl/verdieping – ‘De Joodse wortels van Jezus’ – door dr. Piet van Midden (emeritus predikant en docent Hebreeuws aan de Universiteit van Tilburg)
Bron citaten 3: Boek – ‘Eva’s dochters’ (1926) – door A. Janse (1890-1960)

Geliefde broeders en zusters, dit is al de tweede brief die ik jullie schrijf. Met beide wil ik jullie tot een helder inzicht brengen, en wel door jullie te herinneren aan de woorden die de heilige profeten destijds hebben gesproken en aan het gebod van onze Heer en Redder, dat jullie apostelen jullie hebben doorgegeven.‘ (…) ‘… wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waar gerechtigheid woont.‘ (Uit 2 Petrus 3 uit de verzen 1-18 de verzen 1-2 en 13)

Bron afbeelding: Heartlight-org

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie