Heksen en hekserij zijn meer dan trendy…

Maar ik wijs jullie een weg die ons nog verder omhoog voert…’
(Uit 1 Korintiërs 12 het slotvers)

Geciteerd 1: (…) Individuele als ‘heks’ veroordeelde mensen zullen in veel gevallen redelijk willekeurige slachtoffers zijn geweest van massahysterie, misogynie en de zucht naar een zondebok in economisch zware tijden. Ze zagen zichzelf ongetwijfeld niet als ‘heks’, kwamen dikwijls uit lagere klassen en waren niet per se krachtig, laat staan openlijk rebels.
Een interessantere vraag vind ik: maakt het eigenlijk uit? Wellicht zegt het idee van de heks als een rebel meer over de heks van nú dan over die van toen. En er is wel degelijk iets heel rebels aan ‘de heks’ (m/v/x) zoals ze nu wordt vormgegeven.

Geciteerd 2: De slachtoffers van de heksenjachten van de renaissance, wie ze ook waren, zijn door hun gruwelijke einde een krachtig symbool geworden voor verzet tegen de samenleving die hun dood veroorzaakte. Een symbool tegen (mannelijk) geweld en – aangezien zo’n overgroot deel van de slachtoffers vrouw was – met name van vrouwenonderdrukking. En dat symbool vormt de heksen van nu.

Geciteerd slot: Mediteren is verrijkend voor jou persoonlijk, maar een sterkere spirituele daad zou zijn: ‘het afval opruimen dat is achtergelaten op een kampeerplek, of de straat opgaan om te protesteren tegen een onveilige kerncentrale’. Alles is heilig en met elkaar verbonden, de aarde zelf is een godin. En wie die principes echt wil eren, moet in actie komen. Starhawk is niet voor niets ook activist. ‘De Craft… vereist verantwoordelijkheid.’

‘Ze waren onderweg naar Jeruzalem en Jezus liep voor hen uit; de leerlingen waren ongerust en ook de mensen die hen volgden (waaronder de vrouwen die Hem dienden, zie Markus 15 : 40-41*) waren bang. “We zijn nu op weg naar Jeruzalem, waar de Mensenzoon zal worden uitgeleverd aan de Hogepriesters en Schriftgeleerden, die Hem ter dood zullen veroordelen en Hem zullen uitleveren aan de heidenen. Ze zullen de spot met Hem drijven en Hem bespuwen en Hem geselen en doden, maar na drie dagen zal Hij opstaan.”‘
‘Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedeüs, kwamen bij Hem en zeiden: “Meester, we willen dat U voor ons doet wat U vragen.” Hij vroeg hun: “Wat willen jullie dan dat ik voor je doe?” Ze zeiden: “Wanneer U heerst in Uw glorie, laat één van ons dan rechts van U zitten en de ander links.” Maar Jezus zei tegen hen: “Jullie weten net wat je vraagt. Kunnen jullie de beker drinken die ik moet drinken of de doop ondergaan die Ik moet ondergaan?” “Ja. dat kunnen wij”, antwoordden ze.’ (…)
‘Toen de andere leerlingen hiervan hoorden, werden ze woedend op Jakobs en Johannes. Jezus riep hen bij zich en zei tegen hen: “Jullie weten dat de volken onderdrukt worden door hun eigen heersers en dat (hun) leiders hun macht misbruiken. Zó mag het bij jullie niet gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de ander moeten dienen, en wie van jullie de eerste wil zijn, zal ieders dienaar moeten zijn, want ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Zijn leven te geven als losgeld voor velen.’
(Uit Markus 10 uit de verzen 32-45).

* Lees meer hierover op bijbel-nl: ‘Vrouwen die Jezus volgden en dienden

Bron citaten: De Correspondent – ‘Ding, dong, de heks is terug’ (1) – door Bregje Hofstede (Correspondent Nieuw Feminisme)
(1) De heks is terug: in boeken, muziek en podcasts wordt de rebelse, vrijgevochten vrouw bezongen. Dat de figuur in het verleden vooral het slachtoffer was van onversneden vrouwenhaat, doet er niet toe: de heks anno ’23 is strijdvaardig, anti-kapitalistisch én staat pal voor de natuur.

Toen Hij in Galilea verbleef, waren deze vrouwen hem gevolgd en hadden voor Hem gezorgd, net als veel andere vrouwen die Hem waren gevolgd naar Jeruzalem.’ (Uit Markus 15 vers 41)

Bron afbeelding: Heartlight-org

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie