Ik geloof in één heilige wereldvoetbalclub van Vaticaanstad…

Geen van de machthebbers van deze wereld – waaronder ook de vrome Joodse leiders – heeft die wijsheid (zie vers 6-7) gekend; zouden ze haar wel gekend hebben, dan zouden ze de Heer, Die deelt in Góds luister niet hebben gekruisigd.‘ (Uit 1 Korintiërs 2 vers 8 )

Geciteerd 1: De toenmalige paus Leo X was een groot liefhebber van sport. Met name het zogenoemde Florentijns voetbal, een voorloper van het hedendaagse voetbal waarbij ook de handen mochten worden gebruikt, vond de sportieve paus helemaal geweldig. Volgens de overlevering zag Leo X hoe het spel voor verbroedering zorgde onder zijn geestelijken. En dus organiseerde hij op 7 januari 1521 een officiële wedstrijd in het huidige Vaticaan.

Opgemerkt 1: Het is heel gebruikelijk (en dat niet alleen in de RK) om niet de weg en de middelen die God Zijn kinderen heeft aangereikt te willen gebruiken, maar met allerlei eigen alternatieven aan te komen zetten, die naar onze inzichten aantoonbaar (meer/beter) resultaat leveren.

Geciteerd 2: Ook na de uitvinding van het moderne voetbal was Vaticaanstad er als de kippen bij. Net na de Tweede Wereldoorlog, in 1947, hield het Vaticaan een katholiek mini-WK. Vier teams, bestaande uit priesters, broeders en ander geestelijk personeel, namen het in een toernooi tegen elkaar op. Je zou het niet verwachten van vrome geestelijken, maar het toernooi gierde compleet uit de klauwen. Na een incident op het veld gingen spelers en toeschouwers met mekaar op de vuist. Wat de scheidsrechter ook probeerde, hij kreeg de knokkende kluwen niet tot bedaren. ‘Heren! Heren toch! Heb uw naaste lief…!’
Geciteerd 3: Hoe fantastisch zou het zijn als de Messi’s, Ronaldo’s, Di Maria’s en Neymars van deze wereld ervoor kiezen om, als stunt en als statement, voor het nationaal elftal van Vaticaanstad te gaan voetballen. En zo – geheel volgens hun geloofsovertuiging – op grote toernooien hoop, liefde en omzien naar elkaar prediken. Vaticaanstad zou in één klap het meest geëngageerde voetbalteam zijn. Met super-rolmodellen, die driekwart van hun salaris afdragen aan goede doelen.
Geciteerd 4: Ik zie het helemaal zitten. En de bondscoach? Dat wordt natuurlijk niemand minder dan paus Franciscus. Hij is de ultieme voetbalfanaat, in Argentinië wordt binnenkort zelfs een stadion voor 42.000 fans naar hem vernoemd. Ik ben misschien naïef en een idealist, maar ik gelóóf erin…!

‘Wij geloven één heilige algemene christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen’…

Geciteerd 5: ‘Credo ecclesiam’. ‘Ik geloof de/een Kerk’. Aan het ‘ik’ gaat het ‘wij’ vooraf. De Kerk was er vóór wij er waren. Zij zal er zijn als wij hier niet meer zijn. Zij verbindt de generaties. Zij omspant als werk van God de eeuwen. De belijdenis drukt het geloof uit van hen die vóór ons waren en van hen die na ons komen. Wanneer wij zeggen: ‘ik geloof, houdt dat in dat wij méé-geloven, ons voegen in de rij van hen die eerder dan wij het vaandel volgden en dat in onze dagen doen, tegen de stroom van de tijd in. Ik geloof dat er als werk van Gods wondere genade een Kerk is. Zij was er en zal er zijn. Kerk, ecclesia in het Latijn. Eigenlijk is dit woord geen Latijn, het is ongewijzigd overgenomen uit het Grieks. Daar betekent het oorspronkelijk de wettig bijeengeroepen volksvergadering. In het Nieuwe Testament wordt het steeds gebruikt om de Gemeente des Heeren aan te duiden, met als achtergrond het Hebreeuwse woord ‘qahal’, de vergadering van het heilige volk. Vele tientallen keren komt het woord ‘ekklèsia’ in het Nieuwe Testament voor, maar nooit gaven de Statenvertalers het weer met ‘Kerk’, steeds met ‘Gemeente’. Blijkbaar was het woord ‘Kerk’ voor hen te belast, riep het direct de gedachte aan de Kerk van Rome op en kozen zij daarom voor ‘Gemeente’. In het Nieuwe Testament wordt ‘ekklèsia’ gebruikt zowel ter aanduiding van de gemeente in een bepaalde stad, alsook voor het geheel van de ‘ekklèsia’ van Jezus Christus. Hij is het die haar samenroept. Daartoe gaf Hij om te beginnen het apostolisch ambt, waarna de duurzame ambten werden ingesteld. Hij roept uit het duister tot het licht. Uit het vervreemd zijn van God tot de gemeenschap met Hem. Daarom is wezenlijk tot het samenbrengen van de Kerk de verkondiging van het Evangelie. ‘Tussen hemelvaart en wederkomst, tussen doop en avondmaal is de bediening van het Woord het eigenlijke gebied van de Kerk’ (K. Barth).

Bron citaten 1-4: ND Opinie – ‘Wat zou het mooi zijn als de Messi’s en Neymars van deze wereld voor Vaticaanstad gingen voetballen’ – Column van Sander de Kramer
Bron citaat 5: De Waarheidsvriend (09-06-1994) – De Apostolische Geloofsbelijdenis (14) – door L.J. Geluk

Bron afbeelding: Brewster Bapstist Church

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie