Over baptoo en baptidzoo…

In Hem zijn jullie ook besneden, niet door mensenhanden, maar door de besnijdenis van Christus, door het afleggen van het aardse lichaam. Toen jullie gedoopt werden zijn immers met Hem begraven, en met Hem zijn jullie ook tot leven gewekt, omdat jullie geloven in de kracht van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt.‘ (Uit Kolossenzen 2 de verzen 11-12)

Geciteerd: Er zijn twee woorden: baptoo en baptidzoo. Het woord baptoo betekent niet onderdompelen maar ergens insteken, natmaken. (Lukas 16 : 24; 1 Samuel 14 : 27; Ruth 2 : 14; Openbaring 19 : 13). Wanneer de Griek een tijdelijke verandering wilde aangeven gebruikte hij het woord baptoo. Maar dit woord baptoo wordt nooit gebruikt door de Heilige Geest in Zijn Woord om de Christelijke doop uit te beelden. De doop wordt aangeduid door het woord baptidzoo. Dat betekent een blijvende verandering, een permanente ander bestaan. Baptisten zeggen dat baptidzoo betekent onderdompelen en daarna weer naar boven halen. Dit is onjuist. In seculiere en godsdienstige Grieks betekent baptidzoo onderdompelen en dan loslaten, daar laten liggen, bijv, verdrinken, het vergaan van een schip, een zwaard laten vallen in de zee. Het is nooit indopen maar totaal onder laten gaan en daar blijven. Doop is een blijvende verandering, inlijven in Christus, een overzetting van onrein naar rein gerekend te worden voor Gods Aangezicht. Dat laat het geweldig appel zien in de doop als blijvend en groot geschenk.

>> Lees bovenstaande en meer in het artikel: ‘Bijbelse lijnen over de Heilige Doop

Opgemerkt: Visueel en gevoelsmatig verbeeld onderdompeling de doop nog het best, maar de woorden die klinken bij de doop en het onderwijs van de apostelen over onze doop, die zijn belangrijker dan het teken zelf, daar kan je heel praktisch mee omgaan.

Jullie waren dood door jullie zonden en onbesneden staat, maar God heeft jullie samen met Christus levend gemaakt toen Hij ons al onze zonden kwijtschold. Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.’ (Uit Kolossenzen 2 de verzen 13-14)

Bron afbeelding: Bethel Lutheran Church

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie