‘Je kunt (het) toch niet zomaar geloven’…

Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus, door Wie wij ook de toegang hebben verkregen [in het geloof] tot deze genade, waarin wij staan, en roemen in de hoop op de heerlijkheid Gods…’ (Uit Romeinen 5 de verzen 1-2)

Geciteerd 1: ‘Achteraf gezien zette me dat op een ander spoor. Het zorgde voor een koerswijziging in mijn denken: de blik op Jezus.’ (zie Hebreeën 12 : 2-4)

Geciteerd 2: U ging theologie studeren en werd predikant. Welke theologen hebben u in dat proces vooral gevormd?
„Ik noem er drie. Als eerste Kohlbrugge. Bijvoorbeeld diens boek ”De gouden scepter toegereikt”. Daarin benadrukt hij dat het heil buiten onszelf ligt. We moeten naar Jezus, in Hem ligt het vast. Later leerde ik veel van de hervormde theoloog dr. J.G. Woelderink. Zijn boek over het doopformulier en bijvoorbeeld de bundel ”Verbond en bevinding”. Daarin staat ook de preek over de onveranderlijkheid van Gods beloften naar aanleiding van Romeinen 9:33. Woelderink hield die preek in Ouderkerk aan den IJssel toen drie van zijn kinderen waren verdronken. Een onvoorstelbaar diepe preek. Als derde noem ik drs. K. Exalto. Vooral door zijn geschriften ging ik me op de Reformatie concentreren. Het objectieve heil van de rechtvaardiging van de goddeloze. Exalto had ook humor. Net als Luther. Als je als goddeloze gerechtvaardigd wordt, neem je jezelf niet al te serieus (weet je jezelf te relativeren tegenover God en mensen – AJ) en is er ruimte voor humor. Dat vind ik mooi.”

Geciteerd 3: „Dat je liefde hebt voor de kerk en lijdt aan de kerk. Dat kan niet anders. Het is Góds kerk. Het gaat om wat Hij gedaan heeft. Tegelijk is er in de kerk veel wat verdriet doet; ze is vaak verdwaald. Maar denk niet dat het vroeger zo veel beter was. (…) Het is zo belangrijk om vanuit het verbond te denken. Waar het verbond ontbreekt, treedt de ontbinding in. Dan ga je het bij elkaar zoeken en wordt het een verzameling van gelijkgezinden. Maar in de kerk zitten geen gelijkgezinden, het zijn gelijkbeminden.”

Geciteerd 4: Hij begint was langzamer te praten, valt soms even stil. „Ja, ik ben wel dr. Verbond genoemd. En ik ben ook wel verdacht gemaakt, ja. Het is verdrietig als je niet verstaan wordt. Of dat pijn heeft gedaan? Ja, dat doet me wel wat. Kijk, ik ontmoet regelmatig mensen die zijn vastgelopen in een wedergeboortetheologie. Terwijl de Heidelbergse Catechismus een tróóstboek is: Wat is uw enige troost? Het antwoord op die vraag bepaalt het hele leerboekje. Dat is ook historisch zo helder als wat: dat je de catechismus vanuit de doop moet verstaan.”

Geciteerd slot: ”Gouden oogst”, een terugblik op een halve eeuw theologisch bezig zijn. Die oogst gaat trouwens niet over mijn werk. Weet je waar die titel vandaan komt? Toen ik mijn toga kreeg, nam mijn vader zijn laatste sigaar uit een doos, waarop stond: ”Gouden oogst”. Ik kreeg die doos. Daarin heb ik altijd mijn bef bewaard. Dus elke zondag zag ik die titel. Gouden oogst wijst voor mij naar de grote oogst uit Openbaring 7: de schare die niemand tellen kan. Dat ik daar een plekje in mag hebben is één groot wonder. Dat is toch ook bevinding: dat je leeft van het wonder?”

* Opgemerkt: ‘Er moet (toch) eerst nog wel wat met je gebeuren, voordat je (het) geloven mag’. Dat het niet zomaar kan en kon en dat er eerst (nog) wat gebeuren moest dat heeft God ons getoond door het lijden en sterven van onze Heer Jezus en Zijn dood aan het kruis, maar meer nog door Zijn opstanding uit de dood en Zijn opvaren naar Zijn en onze Vader in de hemel, waar Hij nu zit aan de rechterhand van God tot Hij weerkomt als rechtvaardige Rechter van deze wereld. En dat er niet eerst nog wat van ons mensen verwacht wordt – dan geloof aan wat God voor ons gedaan heeft (volbracht) op Golgotha – dat heeft ons het optreden van de meest vrome mannen in Jeruzalem en het wegvluchten van de apostelen ons wel laten zien en geleerd en als we dat nog niet begrepen hebben, dan zullen we ons maar weer eerbiedig stellen onder het onderwijs van de apostelen, zoals we dat zelf ook kunnen en zullen nagaan aan de hand van Gods Woord onder leiding van de Heilige Geest (zie o.a. Handelingen 17 : 10-13).

Bron citaat: RD Mens & samenleving – ‘Dr. W. Verboom (82): Ik ben wel dr. Verbond genoemd, dat deed pijn’ – door Jaco van der Knijff

>> Leestips: Romeinen 5 en 1 Korintiërs 3.

En niet alleen (hierin, zie de verzen 1-2), maar wij roemen ook in de verdrukking (zoals we die ondervinden van buiten af, maar niet minder ook van binnen de gemeente/kerk zelf), daar wij weten dat de verdrukking volharding uitwerkt, en de volharding beproefdheid (zie hierbij ook 1 Petrus 1 : 1-25) en de beproefdheid hoop; en die hoop maakt niet beschaamd, omdat de liefde van God in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest, Die ons geschonken is (en wordt op het gelovig gebed, zie Lukas 11 : 1-13), zo zeker als Christus, toen wij nog zwak waren, op Gods tijd voor goddelozen is gestorven.‘ (zie hierbij ook Titus 3 : 3-8) – (Uit Romeinen 5 de verzen 3-5)

Bron afbeelding: Crosswalk-com

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie